RSS

Faller inte lika pladask den här gången

22 Sep

denfallandedetektiven-194x300Christoffer Carlsson är en mycket intressant kriminalförfattare och jag gillar hans böcker främst på grund av att de sticker ut från mängden, inte bara håller de en hög klass rent språkligt, jag tycker också att intrigerna känns grundliga och uppskattar att det inte hänger några trådar löst när jag slår igen boken. Dessutom är Christoffer Carlsson m a k a l ö s på att skapa stämningar! I första boken om Leo Junker, Den osynlige mannen från Salem, tyckte jag att han skildrade uppväxten i förorten med stor igenkänning. I denna del två, Den fallande detektiven, så tycker jag att Christoffer Carlsson kommer otäckt nära de extrema, politiska rörelserna, i alla fall är hela scenariot med dessa två extrema motpoler mycket trovärdigt gestaltat. Det är aktuella ämnen, in deed. Men, för det finns ett litet men, jag tycker att mordgåtan är lite rörig. Åtminstone har jag svårt att hänga med i alla vändningar och kodnamn. Och sidospåren är snåriga. Det kan vara för att själva mordet inte intresserar mig så mycket. Mordoffret är en ganska vagt beskriven person. Han har heller inga nära släktingar eller någon familj som läsaren får följa och på så sätt komma offret närmare. Därför har jag svårt för att engagera mig för vem som hade ihjäl honom. Dessutom så får jag faktiskt lite panik på Leo Junker. Kan han inte bara skärpa sig och sluta med alla j-a piller? Jag avskyr om att läsa om hans beroende och avtändningar! Han känns så ensam och olycklig, även om han hänger med Sam lite och återser Grim i fängelset. Jag orkar bara inte med det snart, allting är så otroligt mörkt!

Med tanke på att Sverigedemokraterna seglade upp som det tredje största politiska partiet efter valet och hur samhällsvindarna just nu blåser ganska iskallt, så var det här jobbig läsning på många sätt för den fiktiva berättelsen kändes så verklighetsnära. Det kan definitivt ha påverkat mig och bidragit till att jag inte blev lika begeistrad över Den fallande detektiven som Christoffer Carlsson tidigare romaner. Men för mig räcker det inte hela vägen, tyvärr. Om jag ändå kommer kasta mig över nästa bok? Ja, absolut!

PS. Lottens Bokblogg föll däremot pladask och har skrivit en väldigt fin recension som du hittar här.

Författare: Christoffer Carlsson
Titel: Den fallande detektiven
Förlag: Piratförlaget

 

 
3 kommentarer

Publicerat av på 22 september, 2014 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

3 svar till “Faller inte lika pladask den här gången

  1. Lena

    22 september, 2014 at 14:39

    Har både denna och Den osynlige mannen från Salem på plattan. Men jag är så dålig på att läsa därifrån. blir mest att jag väljer fysiska böcker i första hand.

     
    • Fru E

      22 september, 2014 at 16:46

      Jag är precis likadan, Lena. Hopplöst trogen pappersboken.

       
  2. Lottens Bokblogg

    22 september, 2014 at 19:39

    Jo jag föll pladask. Igen 😀

     

Kommentera

