RSS

Mysigaste bokhandeln i stada!

22 Sep

IMG_2463I fredags kväll bestämde vi oss för att gå ut och äta hela familjen. Sensommaren här i Roswell är underbar och kvällarna är helt ljuvliga, ca 24 grader och inte alls lika mycket insekter som då det var som varmast. Av kompisar hade vi hört om de trevliga restaurangerna i Woodstock (ett par mil från oss) och bestämde oss för att testa.

Jag har varit i Woodstock flera gånger (det är där vi går på yoga), men nu i fredags var första gången jag upptäckte en bokhandel. Foxtale Book Shoppe heter den och givetvis var vi tvungna att gå in, trots att någon i familjen gnällde lite och ville gå och äta direkt… Foxtale är naturligtvis en ordlek och överallt bland böckerna fanns spår av rävar. Kvinnan i kassan är en av tre som arbetar där och hon berättade att de lägger mycket tid på att välja ut vilka böcker som ska finnas i sortimentet. Här fanns ett fåtal ex. av varje titel, hyllor med tips från personalen, signerade böcker från många av de författare som besökt bokhandeln och dessutom en sektion med begagnade böcker. Dessutom fanns en hel del ”merchandise” med koppling till litteraturen: muggar, tygkassar, bokmärken, t-shirts…

Vi blev kvar där inne ganska länge för kvinnan i kassan gillade att prata. Hon berättade att hennes man kom från Rumänien, när hon hörde att vi var svenskar. Som om det faktum att vi alla var européer skulle innebära ett särskilt släktskap, vilket i och för sig är en sympatisk tanke men som inte är så mycket mer än så. Och så visade hon mig vilket gediget höstprogram de har: författarbesök, bokcirklar, releasepartyn <— för Wimpy Kid no 9 i november, vilket sonen W och jag redan har bokat in oss på.

IMG_2464IMG_2465Såväl jag som dotter C och Herr E hittade (förstås!) böcker som fick följa med hem… Mitt kap blev en bok där olika författare skriver om sina favoritboklådor. Ja, lite smalt, lite nördigt men så otroligt härlig läsning! (mer om den i ett senare inlägg) Nu står jag återigen inför det faktum att de olästa böckerna i min bokhylla börjar bli fler än de lästa…

Foxtale Book Shoppe är helt enkelt en underbar, personlig bokhandel som jag skulle kunna tillbringat hela kvällen i, men vi kom så småningom iväg till restaurangen och där åt jag en otroligt smaskig vegetarisk risotto och kvällen blev otroligt lyckad på alla sätt (dessutom spanade jag in i en stängd garnaffär som verkade helt fantastisk så jag räknar med att snart vara tillbaks i Woodstock)!

 

 
5 kommentarer

Publicerat av på 22 september, 2014 i Böcker, Kuriosa

 

5 svar till “Mysigaste bokhandeln i stada!

  1. Hanneles bokparadis

    22 september, 2014 at 18:24

    Jättemysigt! Därifrån går man väl inte tomhänt.

     
    • Fru E

      24 september, 2014 at 15:52

      Nä, det är ju just det…

       
  2. Eva Karlsson

    24 september, 2014 at 08:09

    Åh, vilken härlig bokhandel! Och garnaffären verkar inte heller så dum.

     
    • Fru E

      24 september, 2014 at 15:53

      Håller på med en stickning nu, men så fort den är klar ska jag dit! 😉

       

Kommentera

