RSS

Årets nobelpristagare heter Patrick Modiano!

10 Okt

I morse vaknade jag som vanligt strax före sju och det första jag tänkte var – helt ärligt! – Nobelpriset! Jag skyndade mig ner till mitt lilla bibliotek Modiano_165och dator och kollade svt:s livesändning och hann precis se akademiens ständige sekreterare Peter Englund sticka ut huvudet och förkunna att fransmannen Patrick Modiano får årets nobelpris i litteratur:

”för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”.

(bilden är lånad från Svenska akademien)

Och visst är Patrick Modiano en författare jag känner till, men aldrig har läst något av. Jag visste direkt att det svenska förlaget heter Elisabeth Grate Bokförlag och såg att det är andra gången på blott sju år som förlaget kan stoltsera med att ge ut en nobelpristagare (Le Clézio var den förra), imponerande fingertoppskänsla för kvalitet, minsann! Jag hoppas verkligen att Patrick Modiano kan komma själv till prisutdelningen den 10 december. Det är så tråkigt när författare inte dyker upp personligen, tycker jag!

Nu vill jag väldigt, väldigt gärna läsa Dora Bruder och kanske vara med och bokcirkla med Kulturkollo om den, men frågan är om jag kan få tag i den. Amazon verkar ha lång väntetid på sina fåtal titlar. Kanske måste jag falla till föga och köpa den som e-bok..? Jag är så nyfiken på denne fransman och tycker det är lite extra kul att det blev en pristagare från Frankrike faktiskt, nu när jag försöker lära mig det där språket och allt!

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 oktober, 2014 i Böcker, Kuriosa

 

Kommentera

