RSS

Lotus Blues – en av årets bästa deckare!

15 Okt

lotusblues-194x300Först kände jag en viss saknad när jag fick Kristina Ohlssons nya deckare Lotus Blues i min hand. Fredrika Bergman och Alex Recht skulle inte dyka upp fler gånger. I stället introduceras Martin Benner, en advokat och ofrivillig pappa, eller vårdnadshavare är mer korrekt, till fyraåriga Belle, som är dotter till Martins döda syster. Det är en regnig sommardag i Stockholm när en okänd man kliver in på kontoret där Martin och Lucy, som han har något slags (kärleks)relation till, arbetar. Han presenterar sig som Bobby och vill att Martin tar sig an sin döda syster Saras fall. Sara Tell, eller Sara Texas som hon kallas i medierna, påstods vara en seriemördare och stod anklagad för fem mord, två i Texas, USA och tre i Sverige, när hon avvek från häktesförhandlingarna och hoppade från Västerbron ner mot en säker död. Som bevis för sin systers oskuld lägger Bobby fram en gammal resebiljett och påstår att Sara var i San Antonio när det första mordet skulle ha begåtts, inte i Houston, och därmed skulle det vara en omöjlighet att hon var mördaren. Men en resebiljett är inte tillräckligt för att övertyga Martin Brenner, som bestämmer sig för att avstå från att gräva vidare i den här historien.

Men så träffar han assistenten till Texas’ advokat och får med sig en låda med utredningsmaterial. I den ligger bland annat en dagbok som tillhör Sara Texas. I den finns korta, splittrade texter som dock visar en tydlig rädsla för både en gammal pojkvän och någon som kallas för Lucifer, fakta som aldrig någonsin togs upp i polisutredningen som gjordes, varken i USA eller Sverige. Varför var både den amerikanska polisen och den svenska så övertygade om Sara Texas’ skuld, trots att polisutredningarna är undermåliga? Martin Benners nyfikenhet är väckt. Han ignorerar alla varningstecken och Lucys vädjan att låta bli och meddelar Bobby att han tar sig an uppdraget att försöka rentvå Sara Texas. När han så småningom anar vilka ondskefulla krafter han utmanat, är det alldeles för sent att bryta sig loss.

Martin Brenner skulle kunna vara en vän till Christoffer Carlssons anti-hjälte Leo Junker. Båda är en aning märkta av livet och gör sig inga illusioner. De skyr närhet och beroende till andra människor som pesten, samtidigt som de behöver tryggheten mer än de båda vågar känna efter. Och jag tycker det här är så FANTASTISKT bra! Absolut utan tvekan en av årets allra bästa deckare! Det går inte annat än att bli mäkta imponerad av Kristina Ohlsson som så snillrik spinner en intrig att jag måste nå ända fram till slutet innan jag anar gåtans upplösning och inte ens då har jag full koll. Fortsättningen följer i uppföljaren Mios Blues som planeras utkomma i april nästa år. Nästa år?! Det blir en lång väntan, det. Och tänk, jag saknar inte de tidiga karaktärerna ett endaste dugg för här finns så mycket mer intressant att dra fram, det är jag övertygad om.

Jag läste ut Lotus Blues under en bilresa, trots att jag aldrig kunnat läsa i bilen utan att bli åksjuk, men jag var beredd på att chansa för jag kunde helt enkelt inte stå ut med tanken på att behöva vänta ända till kvällen innan jag fick veta hur det skulle gå för Martin Brenner .Tack vara de amerikanska, raka motorvägarna så funkade det otroligt nog (betänk möjligheterna som framtida bilresor erbjuder!)!

Författare: Kristina Ohlsson
Titel: Lotus Blues
Förlag: Piratförlaget

 

 

 

 
7 kommentarer

Publicerat av på 15 oktober, 2014 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

7 svar till “Lotus Blues – en av årets bästa deckare!

  1. Ellen

    15 oktober, 2014 at 07:37

    Den ska upp på önskelistan 🙂 Jag är väldigt förtjust i Kristina Ohlsson och det ska bli kul att läsa om nya karaktärer, även om jag gillar Fredrika Bergman och hennes kollegor.

     
    • Fru E

      16 oktober, 2014 at 17:03

      Det är häftigt att se att K O kan variera sig så och skriva helt andra deckare än Bergman/Recht-böckerna! Jag tror inte att du blir besviken! 🙂

       
  2. johannasdeckarhorna

    15 oktober, 2014 at 08:10

    Måste läsas snarast 🙂

     
    • Fru E

      16 oktober, 2014 at 17:03

      Absolut! 🙂

       
  3. Eva Karlsson

    16 oktober, 2014 at 22:02

    Efter din recension har jag nu laddat ner ljudboken. Några andra böcker står på kö men sedan så (gnuggar händerna)!

     

Kommentera

