RSS

Hercule Poirot löser nytt fall

16 Okt

Hannah_Monogrammorden_Omslag3D-286x400

Agatha Christie är en av de största anledningarna till att jag började läsa deckare. Tillsammans med mina föräldrars bestånd av Stieg Trenter så var hennes böcker min ingång till deckarvärlden på riktigt. Jag slukade Agatha Christies berättelser om Miss Marple och Hercule Poirot och trodde jag hade läst alla, men förlaget Bookmark firar den kommande jubilerande 125-åringen med att ge ut några av hennes deckare på nytt och då upptäcker jag en jag inte känner igen, Huset på udden (dessutom skrev Agatha Christie några böcker som inte alls var deckare under pseudonymen Mary Westmacott, som jag inte heller läst).

Och nu är Hercule Poirot återuppstånden! Det är den brittiska författaren Sophie Hannah som väckt honom till liv igen efter att ha fått tillåtelse av släkten Christie. Boken heter Monogrammorden och väckte både min nyfikenhet och, måste medges, även min skepsis. Är Sophie Hannah modig eller bara dumdristig? För hur skulle någon kunna lyckas med detta utan att göra bort sig totalt? Var det bara ett försök att kopiera något storslaget för att tjäna pengar? Men jag var ju givetvis tvungen att läsa den, något annat alternativ fanns inte om man haft Agatha Christie under så många år (dock, ska erkännas, var min favorit allltid Miss Marple).

Jag kan lugna alla oroliga därute, Sophie Hannah gör ett ypperligt jobb med att väcka liv i den något självgode mannen med skarpt intellekt och stort hjärta. Det är inte Agatha Christie helt och hållet – bland annat är den alldeles för lång, vilket visar kanske också en del av Agatha Christies storhet: hon behövde inte alls lika många ord för att berätta en intrikat historia – men det är ett gott hantverk och kärleken till Hercule Poirot lyser igenom. Jag tycker hon lyckas fånga karaktären riktigt bra. Dessutom är det en riktigt klurig deckargåta hon levererar. Jag svävar i ovisshet om hur allt ska sluta tills den stora finalen, givetvis i ett rum med alla de misstänkta samlade!

Tiden har i alla fall stått still. I Monogrammorden är året 1929 och platsen där de första morden inträffar är ett fashionabelt hotell i London. I tre olika rum hittas tre gäster mördade. Alla har de en manschettknapp intryckt i munnen, alla kände de varandra och kom från samma lilla by. Av mördaren finns inte ett spår. Ungefär samtidigt rusar en kvinna in på caféet där Hercule Poirot sitter och dricker sitt älskade kaffe. Kvinnan ser härjad ut och jagad ut och Hercule Poirot förflyttar sig till hennes bord för att ta reda på vad som hänt. Hon påstår att hennes liv är i fara, men att det är oundvikligt efter vad hon gjort och att när hon är död så måste Hercule Poirot lova att inte leta efter hennes mördare.

Tillsammans med sin unge vän vid Scotland Yard, Mr. Edward Catchpool, börjar Hercule Poirot nysta i fallet, som leder tillbaka till tragiska händelser i en liten by för flera år sen. Givetvis ligger Hercule Poirot hela tiden steget före Catchpool, men eftersom han vill att Catchpool ska bli en lika skickligt detektiv som han själv, så bidar han sin tid och avslöjar ingenting utan låter Catchpool – och läsaren! – själv komma fram till gåtans lösning:

”När tiden är inne kommer du att få höra allt. Men just nu kan jag berätta att ingen av de anställda på Bloxham Hotel såg vare sig Harriet Sippel, Ida Gransbury eller Richard Negus mer än en gång, förutom Thomas Brignell (…). Poirot småskrockade belåtet. ’Fundera på det, Catchpool. Börjar du förstå vad det antyder?
-’Nej’.
-’Åh’.
-’För Guds skull, Poirot!’ Aldrig hade en enda stavelse – Åh ­– uttalas på ett sådant irriterande sätt.
-’Jag har sagt åt dig, min vän, att du inte alltid kan förvänta dig få svaren serverade.’”

Författare: Sophie Hannah
Titel: Monogrammorden
Förlag: Bookmark

 
5 kommentarer

Publicerat av på 16 oktober, 2014 i Böcker, Deckare, Historisk roman, Rec.ex.

 

5 svar till “Hercule Poirot löser nytt fall

  1. kimmkimselius

    16 oktober, 2014 at 16:59

    Härligt att höra. Är själv stor Agatha Christie fan och har nog alla hennes böcker, även de under pseudonym. Den här ska också läsas!
    Kram Kim

     
    • Fru E

      16 oktober, 2014 at 17:05

      Hej Kim! Det tycker jag låter bra, ser fram emot att höra vad du tycker sen. Hur är hennes romaner under pseudonym?

       
      • kimmkimselius

        16 oktober, 2014 at 17:06

        Väntar på att den ska komma som ljudbok 🙂
        De är mycket läsvärda, du hör Agatha Christies röst i dem. Lite mer kärlek dock.
        Kram Kim

         
  2. Maria

    9 november, 2014 at 17:35

    Ska bli spännande att läsa den här, har gillat Agatha Christie sen jag var i tolvårsåldern. Har inte läst något av Sophie Hannah tidigare, men det här känns som en bra start. Miss Marple är min favorit, men Poirot kommer som god tvåa.

     
    • Fru E

      10 november, 2014 at 22:26

      Då är vi två som gillar Miss Marple bäst! Hoppas att du gillar den här, för mig väcktes Agatha Christie-crushen till liv igen.

       

Kommentera

