RSS

Ingen värdig final

21 Okt

alleDet har gått några veckor sen jag läste ut Veronica Roths Allegiant, som avslutar trilogin om Tris och Tobias. Jag är fortfarande upprörd över hur den kunde vara så svag! Här har författaren trissat upp förväntningarna med en alldeles fantastisk Divergent och en nästan lika spännande Insurgent, bara för att avsluta i ett platt fall. Jag blir så besviken! För självklart kommer alla som läst de andra två delarna, köpa/låna Allegiant också, så där är författaren redan i hamn, men det är så respektlöst mot läsarna att göra det på ett sånt ovärdigt sätt. Den här boken känns som ett hafsverk och som om Veronica Roth bara var intresserad av att få slut på allting och börja skriva om något annat (det ser jag visserligen fram emot)!

Jag ska förklara vad jag inte alls gillade. Till att börja med så är det omöjligt att skriva en tredje del utan att avslöja något om handlingen, trots att det innebär att de som inte läst de första böckerna får handlingen lite avslöjad, men jag ska inte gå in på detaljer. Allegiant tar vid där Insurgent lämnade oss och Tobias’ mamma styr nu över samhället. Hennes mål är att upplösa alla falanger och få alla att leva tillsammans i fred. Medlen för att uppnå detta innebär dock visst våld och tvång, men allt för den goda saken. Men så får läsaren veta att allt som har beskrivits och förklarats i de två tidigare böckerna har varit falskt och osant. Det finns en annan världsordning som nu i en tredje bok ska introduceras. Det finns det inte tillräckligt sidantal till och resultatet blir allt nytt måste förklaras och det blir ingen action, inget tempo. Veronica Roth försöker stoppa in lite konflikter, svartsjuka och svek, men de blir inget djup som gör mig berörd. Dessutom så har författaren valt att låta perspektivet växla mellan Tris och Tobias den här gången. Jag tycker inte alls att det funkar. Tobias framstår som en gnällig velpotta och inte alls så intressant mystisk som tidigare. Tris visar sig också från en annan sida och agerar mer egoistiskt. Det funkar inte att bygga upp en story och karaktärer i två böcker och sen göra en total kovändning från allt bekant i en tredje och avslutande del! Och slutet! Utan att avslöja hur det går så verkar Tris beslut helt vansinnigt och att hennes brorsa agerar som han gör, makes no sence at all! Det haltar och skaver helt enkelt väldigt mycket i Allegiant!

Författare: Veronica Roth
Titel: Allegiant
Förlag: Modernista

 
1 kommentar

Publicerat av på 21 oktober, 2014 i Böcker, Dystopi, Rec.ex.

 

Ett svar till “Ingen värdig final

Kommentera

