RSS

Thanksgiving i Charleston, SC

04 Dec

Många var de som tipsade oss om att Charleston i South Carolina är en fantastisk upplevelse, så när en minisemester skulle planeras till barnens thanksgivinglov så kändes Charleston som ett mycket bra val och lagom långt bort (4-5 h). Mina höga förväntningar infriades verkligen! Delfinal mycket att se och uppleva i och kring Charleston och det går jättebra att promenera ( något trött på all bildning är, say no more…) runt i staden. Otroligt trevliga människor överallt, god mat och ett hotellrum med havsutsikt, det var egentligen bara vädret som kunde vara bättre (moln och skurar men ganska varmt, ca 20 grader).

Charleston2Jag hade förstås kollat upp om det fanns någon intressant bokhandel i Charleston och funnit Blue Bicycle Books som verkade mysigt, så en kväll vandrade vi dit. Blue Bicycle Books låg i en långsmal lokal med olika rum för olika genres. I ett av rummen hängde en blå cykel i taket och överallt fanns skyltar med loggan på.

Charleston3Direkt när man kom in fanns rummet för aktuell skönlitteratur och böcker som antingen handlade om Charleston eller var skrivna av författare därifrån. Tyvärr tyckte jag inte att det var en särskilt trevlig bokhandel. Hon som jobbade där var ganska ointresserad av sina kunder och satt bakom disken och fipplade med sin telefon och dator. Dessutom kunde hon inte svara på våra frågor om böckerna vi tittade på och svarade lite svävande.

Men hur som, jag föll direkt för Katie Crouchs Men and Dogs i alla fall, utan att egentligen veta någonting om den (och utan att kolla upp på Goodreads och tur var nog det för där hade den fått ganska svala omdömen). Jag gillade omslaget och tyckte att det lät intressant med en pappa som åkte och fiskade och aldrig kom tillbaka. Ingen kropp hittades och när man fann båten fanns hunden och all utrustning kvar, men av pappan inte ett spår. Detta påverkade förstås hela familjen, inte minst syskonen Hannah och Palmer som bara var barn när detta hände. Deras mamma gifte strax om sig med en man hon träffade på begravningen (!) och när berättelsen börjar har Hannah upptäckt att hennes man är otrogeCharleston6n.

Detta leder tillsätt hon återvänder till Charleston efter att ha levt i San Francisco i flera år för att samla ihop sig hemma hos mamman och hennes man. I Charleston bor Palmer kvar med sin pojkvän, som precis annonserat att han vill att de skaffar barn. Det blir det som får Palmer att avsluta förhållandet, så som han alltid gjort när allting har blivit lite för allvarligt. I Charleston bor också Warren, Hannahs High School- kärlek som hon svek på ett förfärligt sätt och som sen gifte sig med skolans snyggaste tjej. Gamla foton, som tyder på att mamman inte riktigt varit riktigt ärlig mot Hannah, dyker också upp i barndomshemmet och skapar både förvirring och en vilja hos Hannah att en gång för alla få svar på varför hennes pappa försvann och vad som egentligen hände.

Jag gillade boken så länge jag läste den, men när jag hade läst klart så var jag besviken. Jag tycker inte att författaren lyckades få ihop hela storyn. Vissa partier var strålande bra, men när allt var slut så fanns det fortfarande flera frågetecken som blev hängande i luften. Och det tycker jag är frustrerande när så många sidor har ägnats åt att väcka läsarens nyfikenhet! Ändå tycker jag att det är en läsvärd roman på många sätt med en protagonist som jag inte alltid tycker om, men som är väldigt levande och trovärdig. Ett extra plus är att Katie Crouch droppar gatunamn och platser som jag känner igen från vårt besök i staden!

Författare: Katie Crouch
Titel: Men and Dogs
Förlag: Little Brown

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 4 december, 2014 i Böcker, Kärlek, Resor, Släkthistoria, Sorg, Spänning

 

Kommentera

