RSS

Tillbaka på ön

12 Dec

lewismannenIgår läste jag ut Lewismannen av Peter May, som uppföljaren till Svarthuset heter. Den är precis lika bra som den första delen! Jag slutar aldrig att fascineras av ölivet i det vindpinade Yttre Hebriderna. Jag skulle aldrig vilja bo där, tror jag, men jag är helt uppslukad av denna karga plats på jorden! En annan grej jag verkligen gillar med Peter Mays deckare är att de känns trovärdiga och att det finns så mycket mer i böckerna än en mordgåta som ska lösas.

När vi träffar huvudpersonen Fin MacLeod igen har han sagt upp sig från sitt arbete vid Edinburghpolisen och flyttat tillbaka ut på ön Isle of Lewis, för att kunna vara närmare sin son som precis blivit pappa. Kanske också att ungdomskärleken Marsaili är ännu en anledning till beslutet. Tankarna på att hitta den förare som körde ihjäl hans åttaårige son Robbie har inte övergivit honom, men när ett välbevarat mosslik hittas begravet på ön, lägger han all energi på att ta reda på offrets identitet. Till en början tror man att mannen som dött har legat länge under torven, men en tatuering avslöjar att han inte har dött för alltför länge sen. Dessutom visar sig på något sätt vara släkt med Marsailis far, Tormod Macdonald, som är svårt dement och själv inte kan redogöra för hur. Däremot får läsaren ta del av hans tankar som är synnerligen klara och rediga.

Fram träder en tragisk och eländig barndomsberättelse om en pojke och hans bror som växer upp på ett barnhem, som styrs av en kallhamrad rektor. Pojken tyngs av ett löfte han gett till sin döende mor om att alltid se efter hans yngre bror, som inte riktigt är som han ska efter en fallolycka. När lillebror hamnar i trubbel, tvingas pojken anta en utmaning som får ödesdigra konsekvenser och detta är upptakten till berättelsen om mossliket.

Det är vansinnigt beroendeframkallande läsning, nästintill omöjligt att sluta! Och när jag hade läst färdigt kollade jag genast Barnes & Nobles hemsida för att se om den fanns att få tag i. Där stod det att den skulle komma ut i mars här nästa år, attans! Och i Sverige ger Modernista ut den nästa höst. Jag beklagade att jag skulle behöva vänta på twitter och då svarade Anna på bloggen Och dagarna går att hon skulle skicka sitt ex som hon köpt från UK till mig när hon löst klart! Hur fantastiskt snällt är inte detta då?! Definitivt Årets Tomtemor! Tack snälla du!

Författare: Peter May
Titel: Lewismannen
Förlag: Modernista

 

4 svar till “Tillbaka på ön

  1. Lena

    12 december, 2014 at 17:28

    Denna ser jag så mycket fram emot att läsa.

     
    • Fru E

      13 december, 2014 at 00:58

      Du har en spännande stund framför dig, Lena!

       
  2. SE

    13 december, 2014 at 03:06

    Ser fram emot denna!!!!

     

Kommentera

