RSS

Dora Bruder

13 Dec

charleston4Charleston, ja. Vi bodde alldeles utanför stan, precis vid stranden. Alldeles, alldeles underbart! Och eftersom vädret var mycket regn, lite sol så fann vi oss tillrätta i lobbyn på kvällarna för lite avkoppling. Här läste jag till exempel ut Dora Bruder av årets nobelpriskandidat Patrick Modiano. Jag fick boken av en släkting i födelsedagspresent och det var den första jag läste av honom. Åh vad jag tyckt om den!

Boken handlar om författaren själv som en dag i slutet av 80-talet får syn på en notis i en kvällstidning från 1941 om en försvunnen 15-årig flicka. Flickan heter Dora Bruder och hon anmäls saknad av sina föräldrar i Paris, mitt under den tyska ockupationen. Patrick Modiano kan inte släppa tanken på Dora Bruder och vad som hände henne. Kom hon någonsin igen till rätta? Därför ägnar han de kommande n i o åren till att försöka ta reda på så mycket som möjligt om hennes öde.

Likt en detektiv bedriver han sina efterforskningar runt Paris gator, en stad han känner utan och innan. Märkliga samband upptäcks mellan författarens egen far, själv jude som överlevde judeutrensningen genom att aldrig registrera sig som jude och bedriva obskyra affärer med sällsynta handelsvaror. Till exempel torde de två vid minst ett tillfälle ha befunnit sig på samma plats, polisstationen. Utan att författaren ens själv verkar vara medveten om det, så blir porträttet av Dora också ett försök att närma sig sin egen far. Men till skillnad från Patrick Modianos far skulle Dora Bruder inte överleva. I december skickades hon först till lägret Drancy i Paris och därifrån så småningom vidare till Auschwitz där hon avled.

Dora Bruder är också en kärleksförklaring till staden Paris och har du någon gång varit där så kommer du att känna igen dig. Jag nickar igenkännande åt platser och gatunamn och funderar om Paris har ändrat sig under åren eller om det är människorna som format staden. Jag gillar att jag får följa författaren på ett sätt som nästan känns omedelbart. Jag får veta mer om Dora Bruder samtidigt som Patrick Modiano. Naturligtvis är det inte så men jag gillar känslan av det. Dock är jag faktiskt inte superimponerad av språket, som är ganska okomplicerat, men texten flyter fint. Det blir absolut fler romaner av honom för min del!

Författare: Patrick Modiano
Titel: Dora Bruder
Förlag: Elisabeth Grate Förlag

 
5 kommentarer

Publicerat av på 13 december, 2014 i Böcker, Historisk roman, Krig, Sorg, Ungdomar

 

5 svar till “Dora Bruder

  1. Monir

    14 december, 2014 at 09:45

    Hej!

    Vad kul att du gillade boken! Tyckte den var suverän. Kändes som en meditation om minne. Tror boken försökte lyfta fram poängen att vi alla bör hemligheter som yttre beskrivningar inte kan fånga, det är det som gör oss till personer, och vad som gör berättelsen om Dora så trollbindande upplever jag.

    Hälsningar,
    Monir

     
    • Fru E

      14 december, 2014 at 18:10

      Ja, egentligen får vi ju aldrig veta så mycket om vem Dora Bruder egentligen var. Jag är också väldigt nyfiken var hon befanns sig de månaderna när hon var borta. Förmodligen tillsammans med någon som skulle kunna berätta mer om Dora, men som kanske inte heller överlevde kriget…

       
      • Monir

        14 december, 2014 at 22:57

        Håller med om det! Kan mycket väl tänka mig att det fanns flera personer som lärde känna Dora och som skulle kunna berätta mer om henne, men att de kanske inte överlevde kriget. En människas liv är så sammanbundet med flera andras tänker jag. Det märker vi när någon dör.

         
      • Monir

        14 december, 2014 at 22:58

        Förresten så gillar jag din profilbild, den är cool!

         
      • Fru E

        3 januari, 2015 at 03:45

        Tack! 🙂

         

Kommentera

