RSS

En annorlunda jul

27 Dec

Dan före dan före dopparedan tog vi vårt pick och pack och våra två hundar i bilen och for iväg på semester. Julafton firade vi redan den 20 december eftersom vi var bortbjudna på Christmas Caroling hos våra grannar på söndagskvällen (mycket trevligt och väldigt amerikanskt. Ca 50 st. vuxna och barn som gick runt i området och sjöng julsånger för grannarna, sen mat och dryck tillsammans. Tänk Kalle och hans vänner som önskar God Jul på julafton…). Första stoppet var Durham där vi bara stannade för att sova innan vi körde vidare mot Washington DC. Vi stannade också en stund i Richmond, VA på vägen. Richmond är känt för två saker: dels var Richmond Konfederationens huvudstad under det amerikanska inbördeskriget, dels var Richmond författaren Edgar Allan Poes hemstad. Att besöka museet över hans liv och verk var förstås ett måste! Jag fick veta en hel del som jag inte visste sen tidigare, t. ex. att EAP växte upp i ett fosterhem, att han gifte sig med sin 13-åriga (!!!) kusin och att han hittades död i helt andra kläder än sina egna och dödsorsaken är fortfarande okänd. Runt museet smög flera svarta katter, men som tur var så var de inte särskilt intresserade av oss (hej kattskräck!)!
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/82a/13172834/files/2014/12/img_2761.jpg

Julaftonsmorgon vaknade vi i Washington DC och tränade på gymmet innan vi gav oss ut på stan. Vi hade kollat upp ett museum vi gärna ville gå på, eftersom det regnade. The Crime Museum hade ALLT om brott och brottplatsundersökningar. Här fanns fakta om många kända brott och mördare, t.ex. Ted Bundy och mordet på JFK. Dessutom visades det hur en obduktion gick till och hur man tog fingeravtryck. Det var verkligen faktaspäckat och jag kunde ha tillbringat mycket mer tid än de dryga två timmar vi tillbringade där, men i så fall hade jag behövt en paus emellan. Det var helt enkelt väldigt, väldigt mycket information, men vansinnigt spännande förstås, särskilt om man läst många deckare i sitt liv…
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/82a/13172834/files/2014/12/img_2777.jpg

Här är de mina tre julklappsböcker som jag fått under julen:
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/82a/13172834/files/2014/12/img_2786.jpg
Just mercy har jag snart löst ut och den är så vansinnig bra! Fruktansvärt skrämmande på alla sätt, men oerhört intressant! Jag läser med pennan i högsta hugg, beredd på att stryka under alla partier som är talande. Det skulle kunna bli väldigt många, men jag försöker begränsa mig. Kort sagt handlar den om en advokat som kämpar för att de svarta fångarna i Alabama ska få rättvisa rättegångar, vilket inte sker per automatik. Det är upprörande läsning, men tyvärr överträffar verkligheten dikten den här gången. Här finns otaliga exempel på hur den afro-amerikanska befolkningen inte döms på samma grunder som vita förövare och hur åklagare och polisväsende mutar ”vittnen” för att nå fällande domar och helt bortser från logiska kullerbyttor och faktiska bevis! Det är en sån där bok där man ständigt brister ut i ”Herregud!” och bara måste läsa vissa partier högt för sin tålmodige make… Det är viktig läsning! Jag kan inte höja den nog till skyarna! Men mer om den kommer (förmodligen) i ett senare inlägg… All the Light We Cannot See har hyllats på Goodreads och fanns med över de 10 bästa romanerna under 2014 i N Y Times, så jag har höga förhoppningar. Novel Interiors är en fantastisk blädderbok över heminredning som inspirerats av litteraturen! Mer om dessa två kommer också här på bloggen, förstås.

Nu ska vi stanna en dag till här i Washington DC innan vi fortsätter vår färd till New York! Givetvis ska jag besöka The Strand och Books of Wonder, men har du fler (litteratur relaterade)tips så får du gärna lämna en kommentar! Imorgon ska jag till en indie bookstore här som heter Politics and Prose och som verkar väldigt mysig (peppen!).

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 december, 2014 i Böcker, Facklitteratur, Resor

 

Kommentera

