RSS

Ett slags bokslut 2014

03 Jan

bokhog-524pxNär jag tittar igenom min lista över lästa böcker 2014, konstaterar jag snabbt två saker: 1. Jag har varit slarvig med att blogga om de böcker jag läst. Kanske är en bidragande orsak att min svenska dator la av och att jag dels var utan egen dator några veckor, dels att de dröjde innan jag kom på hur jag skulle få till å, ä och ö, men tack vare tjänstvilliga läsare så ordande det sig med det. Just nu är planen att i alla fall skriva något litet om så många som möjligt här på bloggen och att göra det så fort som möjligt under januari. Annars kommer jag ju att hamna efter igen. 2. Det här var ett riktigt bottenår när det gäller antal lästa böcker… 72 stycken!! Det är 18 st. färre än förra året och inte nog med det, jag lyssnade inte heller på några böcker, enligt min lista (men jag tror att det blev någon ljudbok under våren under bilresorna till och från jobbet, men har man inte antecknat dem så räknas de inte!). Första reaktionen var att jag måste, måste ha läst fler än så och försökte desperat komma på någon titel som jag inte skrivit upp, men jag var tvungen att ge mig och konstatera att våren var ovanligt busy = ensam med tre barn, ett hus och två hundar medan Herr E flyttat i förväg till USA i oktober, samtidigt som allt inför utlandsflytten skulle planeras. Dessutom har jag ju läst fler böcker på engelska i år (25 %) och även om jag inte tänker på det när jag läser, så är det nog ändå så att läshastigheten är lite lägre när texten är på engelska (märker ni hur jag försöker, både inför dig, läsare och mig själv hitta en massa ursäkter till 72!!! 72 stycken böcker! Alltså, det är svårsmält!).

En liten tröst är i alla fall att jag haft väldigt många fina läsupplevelser under året. Som vanligt blev det en hel del deckare läst, ca 37 % av böckerna (27 av 72). Jag skulle vilja utse en ”årets bästa deckare” bland dessa, men det blir dött lopp mellan Invisible city, Lång väg hem, Lotus Blues och Lewismannen. Årets stora besvikelse i genren måste i alla fall Under a Silent Moon vara. Så mycket gott jag hade hört om författaren Elisabeth Haynes innan  och så fick jag en tam deckare med en fånig upplösning!

Facklitteratur läser jag fortfarande för lite av, tycker jag själv, endast 0,06 % i år. Av dessa även årets allra sista bok, Just Mercy: A Story of Justice and Redemption som jag inte bloggat om än, men som var skakande, omvälvande och tragisk men ändå hoppfull! Och en väldigt viktig bok på alla sätt! Jag skulle verkligen vilja läsa en bok på samma tema men om svenska förhållanden. Tror nämligen att oegentligheter och orättvisor förekommer i vårt svenska rättsväsende också…

I år har jag varit med i fem (!!) bokcirklar, varav en på Facebook. Anna organiserade en nätcirkel om novellsamlingen Plötsligt knackar det på dörren i samarbete med Brombergs förlag. Som alltid när Anna är med och fixar, var det välstrukturerat och jag fick läsa många intressanta inlägg från de andra cirkeldeltagarna. Jag tycker faktiskt att noveller är utmärkta att nätcirkla om, däremot är det lite knepigare i IRL, tycker jag. Två nya bokcirklar blev det när jag flyttade hit till USA som jag hittade via meetup.com. Jag gillar båda lika mycket, den ena är lite mer fokuserad på att prata om den aktuella boken och kanske lite mer ”intellektuell”. Bästa bokcirkelböckerna tror jag att Ben H. Winters undergångstrilogi var. Här fanns det mycket att diskutera och böckerna väckte otroligt många tankar.

Endast 11 % (8 böcker) var barn- och ungdomsböcker, lite sorgligt faktiskt. Jag tycker det är på tok för lite! Bästa läsupplevelsen i den kategorin blev helt klart fina Eleanor & Park! Sämst, utan tvekan, var Allegiant.

Årets kanske största överraskning var Croissants till frukost av en författare jag aldrig hade hört talas om och därför hade noll förväntningar och fick en ljuvlig må-bra-bok i händerna! Årets sträckläsningsbok var annars, utan tvekan, En enda natt! Som jag läste! Boken som väckte mest känslor kan ha varit Håll inte tillbaka kärleken, William Holden. Dessutom fick den mig att under några veckor fundera på sexordsmeningar under mina hundpromenader (alltså meningar på sex ord, inget annat!), som en besatt… 2014 blev också året då jag utmanade mig med en diktsamling, Alfabet. Det blev bara en enda under året, men jag har sneglat på desto fler i bokhandlarna. Det är fortfarande för lite lyrik i mitt liv!

Till sist, fördelningen mellan manliga och kvinnliga författare såg ut så här:
38 kvinnor respektive 34 män och således mycket jämnare mellan könen än någonsin! Jag brukar alltid ha en klar övervikt av kvinnliga författare, även om författarens kön sällan är något jag tänker på när jag väljer vilken bok jag vill läsa har det blivit så. Intressant att det är så mycket jämnare i år!

Hur har din läsning sett ut under året som gått? Något riktigt bra eller tvärtom, riktigt bottennapp bland titlarna? Någon jag absolut borde ha läst? Lämna gärna en kommentar, det uppskattar jag mycket! Gott nytt bokår!

 

 

 

 

 

 
5 kommentarer

Publicerat av på 3 januari, 2015 i Böcker, Kuriosa

 

5 svar till “Ett slags bokslut 2014

  1. bokdivisionen

    4 januari, 2015 at 14:28

    Just det där med sexordsmeningar fick jag upp ögonen för häromdagen. Jag har såklart hört ”For sale, baby shoes, never worn” men aldrig direkt reflekterat över just det där med sex ord ellerhistorien bakom. En ny hobby (art journaling) har gjort att jag googlar kopiöst och den ledde in mig litegrann på sexordsmeningar då det fanns en utmaning att beskriva sitt liv i just sex ord (och sen illustrera det). Om jag gör det vet jag inte ännu!

     
  2. Steve

    5 januari, 2015 at 07:13

    Just Mercy …ser mycket fram emot att läsa det inlägget!! När kommer det?

     
    • Fru E

      6 januari, 2015 at 17:08

      Det kommer, det kommer! Snart på en blogg, nära dig. 😉

       

Kommentera

