RSS

Granne med döden

16 Jan

marwood_granne_omslag_inb_0Så där blir mitt omdöme om Alex Marwoods deckare Granne med döden. Kanske eftersom jag tyckte så väldigt mycket om hennes första roman, The Wicked Girls.

Det finns dock flera saker jag gillar i Granne med döden: Tanken att förlägga handlingen till ett rivningshotat hyreshus i London där alla gästerna har sina mörka hemligheter är genial och jag gillar att de binds samman av en gemensam erfarenhet (som jag inte vill avslöja mer om här). Alex Marwood lyckas verkligen gestalta de olika karaktärerna väl och var och en har sin egen intressanta historia. Jag tycker mycket om Colette och Hossein, liksom Vesta som verkligen bitit sig fast hos mig. Men jag tycker inte att hela berättelsen är lika bra. Jag kommer till exempel ganska omedelbart på vem som är mördaren och genomskådar således författarens ganska tama försök att vilseleda mig. Likaså tycker jag att det blir lite väl mycket frossande i upplöst kroppsfett, mänskliga gaser och andra bisarra detaljer. Mycket påminner mig Alex Marwood om en annan författare, Minette Walters. Har inte hon också skrivit om en samma sorts seriemördare i någon av hennes romaner? Hur som helst, karaktären är lite väl bekant i deckarsammanhang. Men! Det är tur att twisten som kommer, kommer! säger jag lite kryptiskt…

Författare: Alex Marwood
Titel: Granne med döden
Förlag: Modernista

 
2 kommentarer

Publicerat av på 16 januari, 2015 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Vänskap

 

2 svar till “Granne med döden

  1. Pia Widlund

    17 januari, 2015 at 18:31

    Den boken blir jag nyfiken på!!

     
    • Fru E

      18 januari, 2015 at 02:49

      Vad kul! 🙂

       

Kommentera

