RSS

En sprudlande Sarah Addison Allen på besök

22 Jan

2015/01/img_1427.jpg

Sarah Addison Allen är en helt ny författare för mig och ändå har jag faktiskt hunnit med att läsa två böcker av henne. Den första, Lost Lake, var en av de första 2015 och som väntar på att bli bloggad om. Den fick jag av min man när jag fyllde år i höstas. Han hade blivit tipsad om den på min favoritbokhandel The FoxTale Bookshoppe när han bad en av personalen om tips på en roman som utspelade sig i delstaten Georgia (där vi just nu bor, om någon missat det).

Inför författarbesöket med Sarah Addison Allen nere på Margaret Mitchell Literary Center i Atlanta igår kväll (åh vad sugen jag blev på att läsa om Borta med vinden! En av mina allra tidigaste vuxenböcker som jag läste och älskade!) och boksläppet av hennes nya roman, First Frost, så började jag läsa Garden Spells. I First Frost återkommer nämligen vissa av karaktärerna från boken Garden Spells, så därför ville jag läsa den först. Jag avslutade den idag, faktiskt och ett blogginlägg kommer om den också…

2015/01/img_1431.jpgVi hade lite otur, jag och Herr E, när vi skulle bege oss in till stan igår för vi åkte till helt fel ställe. Jag hade missat att kolla platsen och tog för givet att det var på Atlanta History Center där jag var och lyssnade på Jodi Picoult, men det var det förstås inte. Därför ramlade vi in en kvart försenade och dörren in till föreläsningssalen var precis där Sarah Addison Allen stod och dessutom fick vi tränga oss in förbi andra för att få en plats… Jättetråkigt att jag missade en del av hennes prat. Jag förstod senare att hon hade pratat om hennes cancer och att Lost Lake var första boken som hon skrev efter att hon började må bättre och därför ser hon den som ”cancerboken” och tror inte att hon någonsin kommer att återvända till den igen, som hon gjorde med Garden Spells.

Sarah Addison Allen drömde om att bli författare redan som liten. Hennes Great Auntie Charlotte älskade att läsa romance och därför trodde Sarah hela tiden att hon skulle skriva romance. Hennes första bok kom också ut på Harlekin, men det gick så där. Istället bestämde hon sig för att skriva vad hon ville, utan gränsdragningar som en viss genre alltid medför och utan en tanke på vad som skulle sälja. Det blev Garden Spells och en roman med magisk realism i sig, förmodligen ett arv från Old Mountain Stories hon fått berättat för sig under uppväxten.

Garden Spells tog endast fyra månader att skriva. Efter den har det bara tagit längre och längre tid för varje roman. Sarah Addison Allen är tacksam för att det finns en deadline som hela tiden kommer närmare, annars tror hon inte att hon skulle kunna fixa att avsluta boken. För som hon säger, hon är en mycket bättre re-writer than a writer” (de första utkasten är usla, tycker hon själv och därför är hon inte så pigg på att låta någon annan än hennes redaktör läsa hennes manus). Hennes kommande roman heter just nu The Limes (men det kommer säkert att ändras, säger hon) och är den första roman som utspelar sig på en verklig plats, Charleston. Det ställer vissa krav på henne och hon är lite nervös för att hon ska göra fel, men hon planerar att besöka Charleston framöver och reka. Just nu befinner sig en av de två systrar som The Limes handlar om inne i en lägenhet och vågar inte.. eller snarare vågar inte Sarah släppa ut henne eftersom Sarah själv inte har riktigt koll på Charleston. 🙂

Vid signeringen av First Frost efteråt frågade hon mig var jag kom ifrån och när jag svarade ”Sweden” så berättade hon att hon faktiskt hade svenskt påbrå! Hennes älskade great aunt Charlotte var gift med en man från Åland (det här var på den tiden Åland var svenskt). Det var ju lite kul, tyckte jag. Och så hade hon med sig en liten specialtillverkad anteckningsbok från Moleskine och en bläckpenna märkt First Frost som hon delade ut. Älskar sånt! Överhuvudtaget var Sarah Addison Allen sprudlande glad på ett litet lågmält sätt. Hon verkade väldigt ärlig och sympatisk. Trots att hon nämnde någonting om att hon alltid var lite spänd och nervös inför såna här framträdanden, så var hon väldigt behaglig och intressant att lyssna på. Jag grämde mig över att jag missat en kvart…

PS. Förlåt mig svengelska i det här inlägget, men ibland funkar engelskan bättre om det är på engelska man har fått det berättat för sig. T ex kan ju Great Auntie vara både gammelfaster och gammelmoster och själv vet jag inte vilket.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 22 januari, 2015 i Böcker, Författare IRL

 

2 svar till “En sprudlande Sarah Addison Allen på besök

Kommentera

