RSS

Ett oemotståndligt förslag

23 Jan

birgittaBirgitta Bergin är en författare jag aldrig tidigare hade hört talas om när det damp ner ett recensionsexemplar från förlaget Bokfabriken en sensommardag. Jag läste den för ett bra tag sen och när jag gjorde mitt bokslut för 2014 så upptäckte jag att jag inte hade bloggat om den än. Slarvigt! Men detta åtgärdar jag nu!

Trots att jag aldrig hade hört hennes namn tidigare så har Birgitta Bergin redan hunnit ge ut två romaner och Ett oemotståndligt förslag är hennes tredje. Huvudpersonen heter Anna Holm. Hon är 30 år och nöjd med sitt liv. Hon arbetar som fastighetsanalytiker i Göteborg och har en pojkvän som heter Jesper. Ändå är det någonting som saknas i hennes liv. Hon vill inte bara ha det bra, hon vill något mer. När så ett brev dimper ner från advokatbyrån Linberg & Co. i Stockholm med ett annorlunda förslag, kan  Anna inte säga nej. Hon ska bli arvtagare till fem miljoner euro, men för att pengarna ska bli hennes måste hon förmå den obekymrade ungkarlen Carl-Henrik Vansbo att vilja jobba i sitt fars företag. Två veckor senare har Anna Holm lämnat Jesper och sin trygga tillvaro och flyttat in i en stor våning på Östermalm i Stockholm med planerna att komma nära den där dryga killen Carl-Henrik…

Birgitta Bergin skriver med fart och fläkt! Det är en feelgood-roman som pirrar härligt i magtrakten under läsningen! Givetvis vet läsaren redan innan huvudpersonen hur det ska gå, men vägen dit är väldigt underhållande. Ett oemotståndligt förslag har bara en brist, men den är desto värre mycket olycklig: Slutet! Ingenting går som det borde och jag känner mig lite lurad, liksom snuvad på konfekten. Mycket märklich. Slutet hade funkat i en annan sorts roman, men här blir det tyvärr ett magplask. Det är synd på en annars påhittig intrig. Men Birgitta Bergin har gett mersmak och jag hoppas få läsa henne igen framöver.

Så där! Det var den sista boken från 2014 som jag tänker blogga om. Nu tar jag nya tag med årets böcker! Fortsättning följer…

Författare: Birgitta Bergin
Titel: Ett oemotståndligt förslag
Förlag: Bokfabriken

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 23 januari, 2015 i Böcker, Kärlek, Rec.ex.

 

Ett svar till “Ett oemotståndligt förslag

Kommentera

