RSS

Tills himlen faller ner

27 Jan

20150127-102216.jpgTills himlen faller ner av Katarina Persson handlar om svenska tjejen Helene som beger sig till Los Angeles för att lyckas som fotograf, men ännu hellre för att komma nära hennes idol, rockstjärnan Brian Maloney. Hon flyttar in hos ett gäng svenska modelltjejer och börjar kartlägga Brian Maloneys vanor och beteende. Till en början finns hon i bakgrunden och övervakar på håll, men ju mer Helene får veta om honom, desto djärvare blir hon. Och så får läsaren ta del av berättelsen ur Brians perspektiv och plötsligt ändras bilden av Helene. Samtidigt har hon lärt känna servitören Rocco, som inte riktigt känner till vidden av Helenes idoldyrkan och själv hoppas att det kan bli något mellan honom och Helene.

Jag fick en fråga av författaren Katarina Persson om jag ville läsa hennes nya kortroman Tills himlen faller ner, som nyligen kom ut som e-bok. Visst ville jag det! Jag har tidigare läst Nittio minuter av samma författare, som jag tyckte var lite för lång. Och den här gången var det perfekt! Visserligen hade intrigen absolut kunnat utvecklats ännu mer för det finns många spännande trådar som hade kunnat fördjupas ännu mer, till exempel bakgrunden till att Helene väljer att sticka till Los Angeles, vänskapen till Rocco, vägen till fotografjobbet och mer detaljer om förföljelsen av Brian Maloney, men det hade ju blivit en helt annan berättelse. Jag tycker fortfarande att Katarina Persson har en lätthet i sitt språk och den här gången gestaltar hon mer än vad hon beskriver, vilket också var en liten invändning från min sida när jag skrev om Nittio minuter. Och jag gillar verkligen hur huvudpersonen Helene plötsligt passerar den där gränsen där idoldyrkan blir något otäckt och oroande. Dessutom blir jag lite nyfiken på varför Katarina Persson har valt att skriva om Los Angeles även den här gången…? Tills himlen faller ner är sammanfattningsvis en underhållande roman om besatthet, men också om att våga följa sina drömmar. Visserligen tror jag att författaren och förlaget kategoriserat romanen som vuxenlitteratur, men jag tycker kanske att det mer drar åt YA (Young Adult) och det vore spännande om Katarina Perssons nästa bok blir en mer utpräglad ungdomsroman. Då tror jag på succé!

Författare: Katarina Persson
Titel: Tills himlen faller ner
Förlag: Melker förlag

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 januari, 2015 i Böcker, e-bok, Kärlek, Rec.ex., Resor, Vänskap

 

Kommentera

