RSS

Omtalad och hyllad, men jag säger ”Nja!”

03 Feb

all-the-light-we-cannot-see-9781476746586_lgAll the Light We Cannot See av Anthony Doerr talades det mycket om på olika amerikanska bokbloggar och artiklar och alla verkade helt eniga om att This is a masterpiece! Att romanen också hamnade på National Book Award´s shortlist, gjorde förstås sitt till och ett tag var den till och med utsåld i en av bokhandlarna där jag bor. En given bok på min önskelista till jul, förstås! Och som vanligt såg älskade Herr E till att fixa…

Det blev årets första utlästa bok för min del! Intrigen känns uppfinningsrik och speciell, den påminner inte om något jag tidigare läst om. 12-åriga Marie-Laure drabbades för en ögonsjukdom för några år sen, vilket ledde till att hon blev helt blind. Hon lever i Paris med sin far som arbetar på Nationalmuseum. Han ser till att bygga miniatyrer av de olika miljöer som Marie-Laure vistas i så att hon ska kunna lära sig vägarna och hindren innan hon beger sig ut på riktigt. Hon är ett ensamt barn, som gillar att läsa böcker, men Braille-skrift är sällsynt och kostar mycket pengar så därför är födelsedagspresenten varje år en ny bok. Så intar nazisterna Paris och Marie-Laure och hennes far bestämmer sig för att fly och hamnar så småningom hos en släkting i Saint-Malo, alldeles vid havet. Vad Marie-Laure inte vet är att pappan har en värdefull sten med sig från muséet på uppdrag av museichefen för att förhindra att den faller i tyskarnas händer.

Samtidigt i en tysk gruvstad så växer en barnhemspojken Werner upp tillsammans med sin yngre syster. Deras stora glädje är en radio som de hittar och som Werner blir expert på att laga. En av nunnorna på barnhemmet pratar franska med dem och berättar historier om Frankrike. Tillvaron är trots allt ganska ljus för de båda barnen. Men allt förändras när Tyskland går in i Polen och andra världskriget bryter ut. Plötsligt blir Werners specialkunskaper i radioapparater värdefull och hans tekniska förmåga hjälper honom att komma in i den åtråvärda skolan som Hitler grundat för särskilt begåvade pojkar. Det är en hård miljö som Werner möter med kamratuppfostran och sträng disciplin. Men Werner härdar ut, övertygad om att det här är hans chans till att bli något annat än bara kolgruvearbetare. Och så kommer dagen då han måste ut i kriget och använda sina radiokunskaper och försöka spåra radiosignaler från motståndsrörelsen.

Man behöver inte ha alltför stor fantasi för att begripa att dessa unga tu förstås kommer att stöta på varandra någonstans i berättelsen och att deras öden kommer att sammanflätas på ett för båda avgörande vis.

Tyvärr tycker jag att berättelsen är bättre som idé än vad den blir i färdig roman. Mycket på grund av att jag tycker att valet att låta Marie-Laure och Werner berätta sin historia i vartannat kort kapitel (varje kapitel består av ca 3-6 sidor) gör att berättelsen blir alltför upphackad i små episoder. Jag känner inte att jag kommer någon av dem särskilt nära, vilket egentligen är ytterst märkligt eftersom här finns en mängd anledningar att ömma särskilt för dem: ensam blind flicka, ensamt barnhemsbarn men tyvärr, jag blir inte så berörd som jag borde. Även Anthony Doerrs språk har fått stor uppmärksamhet eftersom det sägs vara så vackert, nästan poetiskt. Tyvärr säger jag ”nja” även där. Jag tycker helt enkelt inte att det är så speciellt och då är jag en sån som älskar att få syn på vackra meningar och formuleringar, gärna stryka under dem och läsa dem högt för mig själv. Här hittar jag inga sådana. Det jag tycker är exceptionellt bra är intrigen, men det räcker inte. Det blir aldrig någon riktig bokkärlek mellan mig och All the Light We Cannot See.

Författare: Anthony Doerr
Titel: All the Light We Cannot See
Förlag: Scribner

 

Kommentera

