RSS

Saknad, romantik och en gnutta magi

04 Feb

IMG_2944I höstas fyllde jag 40. Det var inte det minsta ångestfullt, bara roligt! Jag älskar att fylla år! Jag fick en bok i present som Herr E fått boktips om på underbara FoxTale Bookshoppe. Jag hade aldrig hört talas om författaren, Sarah Addison Allen, eller hört något om boken, som heter Lost Lake, men sen dess har jag ju varit och lyssnat på henne.

Lost Lake utspelar sig faktiskt i samma delstat som jag bor i, Georgia, men platsen är helt uppdiktad och det finns ingen Lost Lake i söder. Romanen har två berättare, Eby och Kate. Jag gillar väldigt mycket Ebys historia som delvis utspelar sig i 60-talets Paris och Amsterdam. Det var då Eby var nygift med George och de tog dagen som den kom, bokstavligen. Den planerade bröllopsresan till Paris blev ett längre äventyr än vad de hade tänkt sig och när de kom tillbaka till USA var de inte längre bara de två. Dessutom bestämde sig George och Eby att göra slut på Georges pengar och investera dem i en stugby vid Lost Lake. Mest för att för alltid tysta släktingarna som tiggde pengar av dem, men också för att bygga sig en egen värld. Nu är George död sedan många år.

En dag dyker Kate upp. Hon tillbringade en oförglömlig sommar hos sin släkting Edy, men mamman och Edy blev ovänner och de fick lämna stugbyn i all hast. Nu har Kates make och pappan till hennes dotter Devin hastigt gått bort och livet har stått på paus under en lång tid. Nu har Kates svärmor bestämt att de ska sälja huset, flytta Devin till en privatskola och de två ska flytta in hos henne istället. Det är egentligen inte vad Kate vill, men hon står i tacksamhetsskuld till sin svärmor som skött om allt under tiden Kate har sörjt. Dessutom orkar hon inte riktigt sätta ner foten. När hon går igenom alla gamla saker hittar hon ett brev från Edy, som hennes mamma aldrig lät henne se och minns då den minnesvärda sommaren hon tillbringade vid Lost Lake och bestämmer sig för att åka dit över en helg.

Det här är en underhållande roman, inte särskilt avancerad intrig, men en del överraskningar och absolut småmysig! Jag köper också det magiska inslaget, det befinner sig precis på rätt sida gränsen för mig och kan ses som en fin, trösterik metafor. Lost Lake gjorde mig nyfiken på författaren och kort efter att jag hade läst Lost Lake, köpte jag hennes debutroman, Garden Spells och gillade den ännu mer!

Författare: Sarah Eddison Allen
Titel: Lost Lake
Förlag: St. Martin´s Press

 
3 kommentarer

Publicerat av på 4 februari, 2015 i Böcker, Kärlek, Resor, Sorg, Vänskap

 

Etiketter:

3 svar till “Saknad, romantik och en gnutta magi

  1. Cinnamon

    11 april, 2015 at 14:03

    Jag har älskat Sarah Allen Addisons böcker. The Sugar Queen. The Peach Tree, The Girl Who Chased the Moon, och Garden Spells. Jag blev inte alls lika förtjust i Lost Lake. Det var något som fattades. Ska absolut kolla upp First Frost ändå.

     
    • Fru E

      13 april, 2015 at 03:02

      Tyckte absolut bäst om Garden Spells! Blir lite nyfiken på de andra, som du gillade. Hon skriver ju mysigt. 🙂

       

Kommentera

