RSS

Debutanter x 3

14 Feb

IMG_2925Jag har ju berättat om min favoritbokhandel Foxtale BookShoppe tidigare och GUD! vad jag kommer att sakna dem när jag flyttar tillbaka hem till Sverige! Det är författarbesök, skrivarkurser och bokcirklar varje vecka och det sjuder av engagemang och bokkärlek mest hela tiden. För någon vecka sen var det dags igen och då med en trio debutanter!

Från vänster: Ariel Lawhon som skrivit The Wife, The Maid and the Mistress, Colleen Oakley med Before I Go och längst till höger Greer Macallister med The Magician’s Lie och ett tjugotal åhörare. Jag hade med mig sonen W som sällskap och han hjälpte till att fota. 🙂 Den första och andra romanen köpte jag med mig hem, men Greer Macallisters roman fångade mig inte riktigt då den beskrev som ”en blandning mellan Night Circus och Water for Elephants (varav den första skulle jag vilja läsa, men den andra har jag läst och den var ingenting för mig). Lite obekvämt kändes det i signeringskön för kvinnan framför mig hade inte heller köpt den romanen så det blev lite konstigt satt stå och vänta på de andra som signerade för fullt, samtidigt som hon väntade på att få signera…

Hur som, den roman jag inte valde att köpa handlar om en kvinnlig magiker som blir känd för att vara den första kvinnliga magikern som skurit en man itu på en föreställning. När en död man hittas på scenen efter en annan föreställning blir hon direkt misstänkt som skyldig. Bakgrunden till att Greer Macallister valde att skriva just om detta är att hon intresserade sig för historia och upptäckte att den första gången en kvinnlig magiker förekom i historiskt material var så sent som 1980-talet och givetvis hade de funnits kvinnliga utövare långt tidigare så därför handlar romanen om en kvinna i början av 1900-talet i en tid då magiker var en rätt vardaglig företeelse. Egentligen var arbetstiteln The Female Illusionist, men det ändrade förlaget. Utkastet till romanen skrevs snabbt, men sen tog det ytterligare 4,5 år till dess att The Magician´s Lie gavs ut.

Ariel Lawtons roman, The Wife, The Maid and the Mistress, har jag redan läst/slukat. Den är baserad på en verklig händelse från 1930-taletesDomare Joseph Crater kliver en dag in i en taxi och försvinner utan ett spår. Polisen misstänker korrumption och samröre med maffian men Joseph Craters öde förblir okänt. Ariel Lawhon läser om fallet i en dagstidning när hon är hemma och ta hand om sin nyfödde son och blir så fascinerad att hon bestämmer sig för att skriva en roman om fallet. Framförallt den detaljen om Mrs. Stella Crater som fram till sin död besöker puben i Greenwich Village, där hennes man ofta befann sig, varje år på hans födelsedag och köper in två whisky. En till sig själv och en som hon lämnar till sin försvunne make och skålar för hans minne. Ariel Lawhon hade skrivit 3/4 delar av boken innan första stycket kom till och arbetstiteln var The Rule of Three, men eftersom någon annan redan hade skrivit The Rule of Four, som blivit en bestseller, så fanns det en risk att Ariel Lawhons roman kunde tas som en uppföljare, så därför kom förlaget med idéen om en annan titel och efter att först inte alls ha gillat förslaget, så känns det ändå ok nu. Jag har som sagt läst romanen så håll utkik om du är nyfiken – ett inlägg kommer inom kort!

Sist ut, Colleen Oakley, gravid med tvillingar och mycket behaglig att lyssna på. Kanske den berättelse som fångade mig allra mest, redan från början. Hon arbetade som journalist och kom att intervjua en cancersjuk, nygift ung kvinna med en dödsdom över sig. Samtalet fördes via telefon och tog bara 20 minuter, men stannade kvar i Colleen Oakleys medvetande. Antagligen för att hon själv var en nygift ung kvinna och lätt kunde identifiera sig med den intervjuade kvinnan. Hon började fantisera om vad som skulle hände med sin egne, ganska slarvige make, om hon gick bort och vips! så födde idéen till Before I go, som egentligen hette The Replacement innan, vilket påminde om ett band – inte alls särskilt bra. Men så kom Before I Go upp som förslag och det kändes helrätt från början. Colleen Oakley ville skriva en roman som kändes och ett tag fick hennes man påminna henne om att hon faktiskt inte hade cancer, så mycket levde Colleen Oakley sig in i sin berättelse om en kvinna som bestämmer sig för att försöka hitta en fru till sin make innan hon dör. Den ligger på läsvänt här och jag är mycket nyfiken på den. Det sägs att den till och med ska vara ganska kul!

Det var ett mycket trevligt och inspirerande möte att höra dessa tre kvinnor berätta om sina förstlingsverk!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 februari, 2015 i Böcker, Debutant, Författare IRL

 

Kommentera

