RSS

Noveller som berör och (o)roar

17 Feb

IMG_2990Den här fina novellsamlingen köpte jag på fantastiska bokhandeln Politics and Prose när jag besökte Washington D.C i julas. Författaren Molly Antopol är en debutant och arbetar som lärare vid Stanford University. Jag föll direkt för titeln, The UnAmericans och hur boken beskrevs i baksidestexten: ”Moving from modern-day Jerusalem to McCarthy-era Los Angeles to communist Prague and back again, The UnAmericans is a stunning exploration of characters shaped by the forces of history.” Jag tänkte faktiskt också på mig själv och min familj som också är icke-amerikaner men som levt i det amerikanska samhället i sju månader (nu nio!).

Boken består av åtta noveller. Jag gillar alla, men ska jag välja tre så blir det The Old World, Minor Heroics samt My Grandmother Tells Me This Story . Den första handlar om en judisk änkeman i New York som driver en kemtvätt. Han har en vuxen dotter som blivit ortodox efter ett besök i Israel. En dag träffar han en mycket yngre judinna från Ukraine, samma land som hans egna förfäder kom ifrån. Mannen själv har inget band till Ukraina utan känner sig som 100 % amerikan, men för kvinnan han möter så är det gemensamma arvet viktigt. Så viktigt, att hon väljer att de åker dit på bröllopsresa, men väl där blir inget som någon av dem tänkt sig.

Den andra, Minor Heroics, handlar om två bröder, Oren och Asaaf. Medan Oren har fått till uppgift att köra runt med en löjtnant hela dagarna, har brodern Asaaf fått en mer farlig tjänstgöring som värnpliktig. När de båda samlas hemma på moderns tomatodling så väcks konkurrensen dem emellan till liv. Oren retar sig på att Asaaf får glassa runt och vila upp sig med sin flickvän, när han Oren måste hjälpa till med allt arbete. Därför säger han till Asaaf att ta traktorn och hjälpa till istället, vilket slutar i katastrof. Asaaf kör på en mina och mister benen. Oren blir istället hjälten som snabbt hämtade hjälp och därmed räddade livet på sin bror.

My Grandmother Tells Me This Story är en berättelse om hur en trettonårig judisk flicka flyr från textilfabriken där hon arbetar i Vitryssland, via långa tunnlar ut till en grupp som håller sig gömda i skogen och där förlorar sin oskuldsfullhet och barndom. Barnbarnet som hör mormodern berätta, tycker att det är en spännande äventyrshistoria och vill höra den om och om igen, men för mormodern själv är det plågsamt att minnas.

Jag läste novellsamlingen precis som jag tycker att man bör läsa en novellsamling, d v s jag läste en novell i taget och hade en annan roman som jag läste i samtidigt. På så sätt tycker jag verkligen att varje berättelse blev sin egen och fick stå för sig själv och inte bara ett sammelsurium av röster, som jag tycker att det lätt blir om man läser en novellsamling i ett streck. Och varje novell är verkligen som en egen liten roman, som griper tag och berör sin läsare. Jag vet inte om det är något särskilt med judiska berättare, men jag har upptäckt att jag ofta gillar det jag läser av dem och The UnAmericans är inget undantag. Det här är måste-läs för alla novellälskare, helt enkelt!

Författare: Molly Antopol
Titel: The UnAmericans
Förlag: W. W. Norton & Company

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 februari, 2015 i Böcker, Debutant, Noveller

 

Kommentera

