RSS

Tillbaks i tiden

24 Feb

Katarinas-bok-180x264Katarinas bok är den andra delen i trilogin om de tre prästdöttrarna Ulrika, Katarina och Ebba i Bohuslän på 1600-talet. Författaren är Maria Gustavsdotter som främst skriver historiska romaner. Jag läser väldigt sällan böcker som utspelar sig för länge sen, men de här tycker jag riktigt mycket om. Kanske för att de har ett så tydligt kvinnohistoriskt perspektiv. När jag läser om Katarina och Sten i Klevas omöjliga kärlekshistoria och hur begränsad en ogift kvinna var, är jag så otroligt tacksam att vi kommit så långt som vi har idag i kampen för jämställdhet mellan könen (men vet också att det är en bra bit kvar). Jag tänker också hur knepigt det måste ha varit med en jämngammal styvmor som Anna Theodora är till Katarina, i det här fallet till och med hennes tidigare väninna, och skillnaden i ställning som en hustru besitter jämfört med en dotter. Och så har vi då den gamle prästen Morlandeus som egentligen inte vet så mycket om vad som pågår i hushållet, men vaktar på moralen och ett sedesamt leverne. Och det sorgliga i att en mycket äldre make man inte känner ändå kan innebära ett slags frihet och en möjlighet att komma iväg hemifrån.

Det är visserligen Katarinas bok det här, men vi får också ta del av glimtar av Ulrikas och Ebbas liv. Ulrika har fullt upp på gården och talar aldrig med någon om det förflutna, även om hon ofta tänker på sina systrar. Skräcken är stor över att kungens man ska komma och hämta styvsönerna och låta de bli krigsgossar. Det dagliga livet är monotont och Katarina är ständigt trött. Varje dag återupprepas samma sysslor som under gårdagen. Det är tur att hon har en så omtänksam och kärleksfull make ändå. Ebba är drabbad av fallandesjukan och får regelbundna anfall då hon försvinner en stund. Hon är extramor till sin halvbror Gabriel som skriker dagarna i ända. Anna Theodora tvingar alla att kalla henne för söta mor, men Ebba tycker inte alls om henne. Ofta är det Ebba som måste avsluta de halvfärdiga arbeten som Anna Theodora lämnat. Ebba är duktig på att väva och drömmer om att få plats någonstans och lära sig sköta ett hushåll, men kanske ännu mer för att komma iväg från hemmet. Även brodern Magnus drömmer sig bort från sin plats som informator. På en sådant tjänst kan man inte försörja en familj och han har redan bestämt sig för vem han vill gifta sig med. Men vad har han att erbjuda en kvinna som är van vid ett annat sorts liv?

Det händer en hel del på dessa nära 400 sidor, ändå upplever jag att tempot är långsammare i Katarinas bok och det är inte en  lika fängslande berättelse som jag tyckte att Ulrikas bok var. Jag hade önskat ett större fokus på Katarina och tycker till exempel inte att delarna om Andreas och de två danska bröderna är så intressanta. De skildrar visserligen krigets fasor, men jag läser heller om kvinnorna och det är i dialogerna som jag tycker att författarens största styrka ligger. Maria Gustavsdotter är mästerlig på att visa på styrkeförhållanden och underliggande motiv i vanliga samtal och det ger mig en stark närvarokänsla, lite som om jag själv stått med örat mot dörren och lyssnat. Det ska bli väldigt spännande att se vad Ebba kommer att ta för sig. Hon är ju den yngsta systern och kanske att hon kan slå sig fri från konventioner och förväntningar på hur en kvinna ska vara, hoppas jag. Del tre, Ebbas bok, ä planerad att ges ut under nästa år.

Författare: Maria Gustavsdotter
Titel: Katarinas bok
Förlag: Historiska media

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 februari, 2015 i Böcker, Historisk roman, Kärlek, Krig, Rec.ex., Vänskap

 

2 svar till “Tillbaks i tiden

  1. Maria

    23 mars, 2015 at 15:29

    Jag har läst ett par böcker av Maria Gustavsdotter och tyckt riktigt bra om dem. Hon är fin på att skildra hur kvinnor haft det i äldre tider och språket är bra. Jag kommer läsa mer av henne.

     
    • Fru E

      24 mars, 2015 at 02:54

      Jag läser ganska få historiska romaner, men hennes gillar jag verkligen!

       

Kommentera

