RSS

A Land More Kind Than Home

03 Mar

Wiley Cashs debutroman heter A Land More Kind Than Home*. Jag visste inget om honom eller om boken, men när FoxTale Bookshoppe får författarbesök går jag gärna och lyssnar. Den här gången följde även Herr E med. Sedan dess vet jag lite mer. Jag har läst hans debutroman och noterat att han är nominerad till en Edgar för hans andra roman, This Dark Road to Mercy. Jag vet också att han är en intressant berättare och en mycket sympatisk person.

Wiley Cash kommer från North Carolina, som också ju räknas till den amerikanska Södern, namnet till trots. Han tog examen i Fiction Writing i Louisiana. Han valde att söka sig så långt söderut som möjligt för att verkligen uppleva Södern, men upptäckte att det inte fanns ETT Södern, utan många olika. Idén till A Land More Kind An Home fick han när han läste om en autistisk pojke i Milwaukee som skulle ”botas” med hjälp av böner i kyrkan. Han valde att förlägga handlingen till North Carolina, som han var mer bekant med. Inför nästa roman hade Wiley Casg flyttar till West Virginia. När han funderade över storyn till sin nästa roman kom han att tänka på din hustrus berättelse om hur hon och hennes pappa hade övat baseball på helgerna när hon växte upp. På så sätt växte This Dark Road to Mercy fram.

51iUEfuzO6LWiley Cashs båda romaner har ett gemensamt tema: de handlar om skuld och försoning. Berättelserna är med författarens egna ord ”Dark stories with ultra dark moments but I’m trying to keep them in the life’s rhythm.” Jag gillade A Land More Kind Than Home! Tragedi och försoning i den amerikanska Södern gör den till en god representant för den berättartradition som här brukar kallas för Southern Gothic. Romanen har tre olika berättare: Adelaide Lyle (har rollen som kyrkans samvete i byn), Jess Hall (pojken som blir ett viktig vittne) samt Clem Barefield (sheriff i Madison County). Jag tycker bäst om pojken, Jess Hall, för han känns ärligast och är väldigt fint gestaltad. Det enda jag inte riktigt tyckte med romanen kommer i slutet, men inte slutet som sådant, utan de sista tre-fyra sidorna. Det blir lite för mycket hallelujah för mig, å andra sidan kändes de väldigt autentiska. Det finns verkligen många okända författare att upptäcka och jag kommer absolut läsa mer av Wiley Cash!

*Titeln är ett citat från Tom Wolfe´s You Can´t Go Home Again.

Författare: Wiley Cash
Titel: A Land More Kind Than Home
Förlag: William Morrow

 
 

Kommentera

