RSS

Badhytten 

05 Mar

IMG_2885Jag älskar som sagt överraskningar, särskilt när det har med böcker att göra! Badhytten av Christina Olséni och Micke Hansen dök upp i brevlådan i januari. Boken ges ut av förlaget Historiska media den 23 mars, så detta var ett förhandsex. och jag visste absolut ingenting om berättelsen. Det är extra kul, tycker jag, för det är sällan det händer att jag börjar läsa en bok som jag inte vet något om eller ens känner till författaren.

Christina Olséni och Micke Hansen är debutanter. Vägen till deras bokutgivningen är lite annorlunda. En förläggare på Historiska media läste en tidningsartikel om två skåningar som startat ett skrivprojekt tillsammans. De höll på att skriva en skånsk kriminalroman som utspelade sig i deras hemmiljö, Falsterbo. Efter att förläggare också besökte deras facebooksida, Mord i Falsterbo, så blev det så småningom ett bokkontrakt. Verkligen en annorlunda väg till att bli utgiven! Och det verkar som en serie är planerad, dessutom.

Badhytten beskrivs som en kriminalkomedi och det är så jag skulle vilja genrebestämma den också. Kriminalkomedier är inte riktigt min grej, men i mitt arbete som bibliotekarie vet jag att de är oerhört populära, särskilt bland de läsare som kan vara lite tveksamma till att läsa vanliga deckare. Catharina Ingelman-Sundberg har skrivit bland annat Kaffe med rån, som jag läste inför ett bokprat en gång. Jag gillade inte den heller, men insåg att det absolut fanns potentiella läsare som skulle ÄLSKA den här sortens berättelse. Badhytten är skriven i samma stil. Det är lite putslustigt och jag får bilder från teaterfarser där det springs i olika dörrar, samtidigt som en man hittats död och en mördare går lös i bygden.

Mordoffret heter Sven Silfverstolpe, ordförande i Falsterbos golfklubb. Det är de gamla vännerna Egon och Ragnar som hittar kroppen i en sandbunker en tidig morgon när de är ute och tjuvspelar. Men där kan han ju inte ligga till allmän beskådan, tycker Egon, så med hjälp av en golfbil flyttar de honom till kontoret istället. Och därmed blir de lite mer inblandade i mordet än de hade önskat. Deras vän Fredrik, som är en sjukskriven polis som egentligen inte är redo att börja jobba igen, försöker göra allt för att dölja vännernas inblandning, samtidigt som han och kollegan Lisa försöker ta reda på vem mördaren är. Att hitta motivet är avgörande, men efterforskningarna de utför visar att de finns många som önskat livet ut Sven Silfverstolpe.

Det är ett rikt persongalleri som författarna visar upp och här finns alla tänkbara roller inkluderade. Jag skriver roller, för en svaghet med romanen är definitivt gestaltningen. Det blir alltför schablonmässigt, karikatyrer snarare än verkliga personer. Jag tycker att Fredrik är undantaget från detta. Han känns trovärdig som blasé och lite luttrad över livets vändning. Romanens största förtjänst är absolut berättarglädjen som lyser igenom! Författarna verkar ha haft roligt när de funderade ut den här historien och fantasin är det inget fel på! Intrigen har många oväntade vändningar och slutet lyckas överraska, så visst har boken sina förtjänster och förmodligen finns det läsare som kommer att sluka allt med hull och hår. Men tyvärr, jag är inte rätt läsare och mina åsikter färgas troligtvis av att jag är svårcharmad redan från början.

Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Titel: Badhytten
Förlag: Historiska media

 

 
 

Kommentera

