RSS

A Little Life – boken vi alla ville läsa

30 Mar

Allt började med Bokbabbel. Hon hade lyssnat på veckans avsnitt av bokpodden Books on a Night Stand före oss alla. Ann Kingman fick ägna ett helt avsnitt åt en enda bok. Hon hade läst Hanya Yanagiharas roman A Little Life och blivit betagen och berörd. Förmodligen kommer den att kvala in på hennes top-fem-ever, vilket säger en hel del för en som läser väldigt, väldigt mycket. Själv lyssnade jag under onsdagens hundpromenad och blev så väldigt nyfiken. Jag kände ett omedelbart ha-begär och när den äntligen fanns inne på ”min” Barnes & Nobles så köpte jag, satte mig på Atlanta Bread och åt lunch och började läsa. Sen dess väcktes intresset hos fler i #boblmaf, men jag vet inte vad som hände med läsningen, andra böcker tycktes komma emellan. Lätt hänt! 😉

Till en början grep den inte riktigt tag i mig och jag hade lite svårt att komma in i boken. Berättarperspektivet skiftade mellan de fyra vännerna Jude, Willem, Malcolm och JB och dessutom inte kronologiskt. Jag visste att det skulle komma att handla mer och mer om Jude. Något fruktansvärt hade hänt honom i barndomen. Det första tecknet var när de skulle titta på lägenhet och det nämndes i texten att hiss var ett måste på grund av Jude, som hade svårt att gå i trappor.

Jag vill nog inte avslöja för mycket om handlingen, för det här är verkligen en roman som man helst ska bli överraskad av och ha så lite aning om, när man börjar läsa, tycker jag. Det skulle vara lätt att prata sönder A Little Life innan man läst den. Här finns så mycket att fundera över! På ytan skulle jag definitivt kunna kalla det för en roman om manlig vänskap, men egentligen är det mer en utvecklingsroman, en roman om oövervinnlig kärlek, en roman om mod och tillit, en roman om vad som formar en människa och frågan om man kan bli den person man vill vara, om man alltid kommer hemifrån eller om man har ett val. Ju mer man läser, desto mer får man veta och lite i taget får läsaren ta del av framförallt Judes historia. Han blir till slut romanens absoluta centrum.

Av det lilla jag visste om boken, hade jag trott att jag skulle gråta medan jag läste, men jag fällde faktiskt inte en tår- Jag är en ganska lättrörd person, och jag blev väldigt berörd av Judes liv, men mer på ett intellektuellt plan. Jag vet inte om det beror på författaren Hanya Yanagiharas sätt att berätta, men det är väldigt stramt och en tät roman. Hon tycks veta det mesta om allting och tränger djupt in i vitt skilda ämnen, som konst, husbyggnation och matematik. Det är en berättelse som kräver en uppmärksam läsare! Jag tyckte väldigt mycket om den och jag tror att det är en av de romaner som kommer att stanna kvar hos mig länge. Framförallt Jude, som känns som en verklig person, som någon jag en gång träffat och lärt känna. Mitt betyg på GoodReads blev 4 stjärnor. Det var längden som gjorde att det inte blev full pott. Mot slutet är det lite utdraget och den känns lite för lång med sina 720 sidor.

Författare: Hanya Yanagihara
Titel: A Little Life
Förlag: Doubleday

 

 

 

Kommentera

