RSS

Sanning med modifikation

16 Apr

sanning_med_modifikation_inb_lowSara Lövestam har precis utkommit med en ny roman, Sanning med modifikation. Jag älskar titeln! Och dessa ord älskar även huvudpersonen, Kouplan. Kouplan är en papperslös flykting från Iran. Det är drygt ett år kvar tills han kan ansöka om uppehållstillstånd igen, men det är viktigt att inte polisen får fatt i honom. Då blir han utvisad direkt. Därför har Kouplan lärt sig hur man blir en sån som ingen lägger märke till. Allra mest osynlig är man i morgonrusningen. Då kan man lätt uppfattas som en som ska till jobbet, som alla andra. En dag lägger Kouplan ut en annons på Blocket:

”Privatdetektiv. Kontakta mig om polisen inte kan hjälpa dig.”

Datorn har han hittat i ett grovsoprum. Inte den nyaste, men den funkar. Han får ett svar. Från Pernilla som behöver hjälp med att hitta sin försvunna dotter. Julia försvann vid Globen Centrum. Pernilla kan inte kontakta polisen eftersom de inte vet att Julia finns. Hon är inte anmäld till Skatteverket och saknar personnummer. Anledningen till detta är att Pernilla var psykiskt sjuk och inlagd innan hon födde Julia och av rädsla att socialen skulle komma och ta Julia ifrån henne, beslutade sig Pernilla för att hålla Julia undan samhället. Kouplans jakt på Julias kidnappare leder honom in i kriminella kretsar. Hans stora fördel, förutom att han har lätt för att smälta in bland folk, är att han ser mycket yngre ut än sina knappt trettio år. Samtidigt funderar han mycket på Pernilla. Det är något hon undanhåller för honom, men vad?

Hurra! för Sara Lövestam som har lyckats med konststycket att skriva om en huvudperson jag aldrig tidigare stött på som huvudperson i någon tidigare roman jag läst! Hon skildrar Kouplan på ett ömsint och helt trovärdigt sätt. Så klart att hennes arbete som SFI-lärare lett till möten med människor i samma utsatta position som Kouplan och det finns ju tyvärr alltför många som lever gömda i Sverige idag. Jag har själv arbetat mycket med invandrare och flyktingar och vet hur mycket de har att berätta. Det ska verkligen bli roligt att få följa Kouplan framöver! Sanning med modifikation är både välskriven, angelägen och väldigt spännande! Jag hade svårt att släppa taget om Kouplan (åh vad jag gillade honom!) och tyckte mycket om Slutet (ibland är det si och så med det).

Jag fick romanen av förlaget med frågorna: Är detta en deckare eller en roman? Spelar genrebestämmelsen egentligen någon roll? Det här är ingen deckare, även om Kouplan kallar sig privatdetektiv. För att vara en deckare skulle jag velat ha mer traditionellt polisarbete, som till exempel regelrätta förhör och andra polisiära insatser. Kouplan frågar sig visserligen fram, men mer som nyfiken privatperson. Jag skulle vilja kalla romanen för en spänningsroman, men absolut placera den bland ”vanlig skönlitteratur” och inte bland deckare. Visst spelar det en roll vilken genre boken får! Jag som vanligtvis jobbar som bibliotekarie vet att en del läsare går bara till deckarhyllan, andra skyr den som pesten. Var vi – eller förlagen – placerar en bok kan avgöra vilka läsare som får tillgång till den. Så är det helt klart. Däremot, om man önskar att läsarna hittar till Sara Lövestams romaner, trots att man egentligen enbart läser deckare, så vore det taktiskt smart att placera Sanning med modifikation bland deckarna. För om låntagarna gillar något de läser, vill de gärna ha mer av samma författare och då kan man leda in dem på skönlitteraturen. Win-win, alltså!

Författare: Sara Lövestam
Titel: Sanning med modifikation
Förlag: Piratförlaget

 

 
4 kommentarer

Publicerat av på 16 april, 2015 i Böcker, Psykisk ohälsa, Rec.ex., Spänning

 

4 svar till “Sanning med modifikation

  1. Lottens bokblogg

    16 april, 2015 at 22:25

    Med tanke på hur ofta man tycker att historier upprepar sig så var det mycket uppfriskande att läsa om Kouplan – en helt unik huvudperson!

     
    • Fru E

      17 april, 2015 at 20:43

      Tänk att ingen har tänkt på det tidigare, trots att de finns så många papperslösa flyktingar! På något sätt lite typiskt att det ska vara Sara Lövestam som blir ”först” (reserverar mig för detta, men nog den första jag läser i alla fall)! Hon har en förmåga att hitta osedda människotyper att skriva om och hon gör det väldig bra, tycker jag.

       
  2. Gabrielle

    21 april, 2015 at 10:25

    Jasså det är den! Såg en intervju på nyhetsmorgon med henne men mindes inte namnet på boken. Intressant ämne, har inte läst något av henne förut, så lägger till i min Att läsa – lista. 🙂
    Jag ska inte säga så mycket då jag inte läst den, men är inte deckarhistorien fylld av privatdetektiver som bara frågar sin fram – miss marple etc? 😉

     
    • Fru E

      21 april, 2015 at 22:32

      Det är just det, jag tycker inte att det är en deckare! Men visst, Kouplan frågar sig fram, det gör han. Hoppas att du kommer att gilla den!

       

Kommentera

