RSS

Lunch med författaren Laura Lippman

21 Apr

Nu var det ett tag sen, men jag har varit p[ lunch med författaren Laura Lippman! Inför denna hade jag precis läst hennes första deckare i serien om Tess Monaghan (finns inte översatt till svenska tyvärr, däremot finns flera av hennes stand alones på svenska). Den heter Baltimore Blues. Laura Lippman förknippas mest med staden Baltimore, Maryland, men egentligen är hon faktiskt från början från Atlanta, Georgia.

I Charm City, som staden också kallas, mördas nästan en person om dagen. baltimore-blues-the-first-tess-monaghan-novelOftast blir morden inte förstasidestoff, men det blir det när den berömde åklagaren Michael Abramowitz hittas död. Alla journalister är som galna och skriver spaltmeter om fallet. Så när den unga journalisten Tess Monahans roddpartner blir misstänkt, går hon med på att försöka rentvå honom. Men ju mer Tess gräver i fallet, desto större blir hotbilden mot henne själv.

Ärligt talat tyckte jag att det här var så där. Det är något jag med stilen jag inte gillade och jag tyckte inte att jag kom Tess nära. Det kändes som en typisk första-i-en-serie-bok, du vet, när persongalleriet ska introduceras och en massa trådar för framtida intriger lämnas hängande i luften? Ändå såg jag fram emot lunchen, Laura Lippmans böcker har jag ju plockat med i hyllorna på mitt jobb. Sen är det ju alltid så otroligt trevliga tillställningar på min favvo-bokhandel, The FoxTale Bookshoppe! Ett mycket trevligt koncept med författarbesök och lunch! (Och iste till förstås, vi är ju i Södern!)

Laura Lippman arbetade som journalist innan hon blev författare. Hon uppmanade alla i publiken som ville skriva, att bara sätta igång. Sen tillade hon med en liten tunnare röst: Sen så kanske inte alla ska bli publicerade och log lite snett. Men att skriva är inget annat än hårt arbete, bara skriv på! Och när du stöter på ett problem i skrivandet, då är det detta du ska hålla fast vid och utveckla. Och så berättade hon lite om hur hon kom på storyn till sin senaste Tess Monaghan-deckare (den första på flera år!), Hush Hush. Hon läste om fallet Andrea Yates, som mördade sina fem barn genom att dränka dem i badkaret. Hon dömdes för morden, men bedömdes som psykisk otillräknelig till vård istället för fängelse. När hon så småningom skrevs ut försökte hon börja om och fick jobb på Walmart. Men så fick en reporter reda på det och snart var drevet igång. Laura Lippman gillar att vända och vrida på saker och ting. Hur skulle det vara om kvinnan som mördat sina barn inte ville dölja det, utan tvärtom berätta om det för så många som möjligt? Och det var så idén till Hush Hush väcktes. Den handlar just om hur en morddömd mamma friges och bestämmer sig för att göra en dokumentärfilm om den tragiska händelsens i stället.

hush-hushJag tyckte väldigt mycket mer om Hush Hush. Karaktären Tess Monaghan hade utvecklats betydligt och gift sig och själv blivit mamma. Det gjorde ingenting för läsförståelsen att det finns elva andra delar före Hush Hush, men jag tror att det var ett smart beslut att läsa del 1 först i alla fall. Den morddömda mamman, Melisandre, har också två äldre döttrar som pappan fick vårdnaden om. När hon återvänder till hemstaden är hon fast besluten att få tillbaka döttrarna som hon inte har träffat sen de var små. Tess Monaghans uppdrag blir att vara ansvarig för säkerheten. Det är många som vill se Melisandre död för det hon gjorde mot sitt barn. Samtidigt försöker Tess hitta en fungerande familjerytm. Inte lätt med en treåring och en make som mest arbetar kvällar och nätter. Men så inträffar en rad mystiska händelser och ett nästan-dödsfall, blir till slut ett mord bland kretsen kring Melisandre och Tess blir allt mer indragen i fallet. Hush Hush är en fascinerande berättelse och engagerande. Riktigt spännande emellanåt och jag gillar verkligen skildringen av de överlevande döttrarna. Det kan absolut bli en till Tess Monaghan-bok för mig!

Författare: Laura Lippman
Titel: Baltimore Blues, Hush Hush
Förlag: William Morrow

 

Kommentera

