RSS

Descent av Tim Johnston

28 Apr

descent-site1-163x236Familjen Courtland bestämmer sig för en allra sista semester tillsammans innan den 18-åriga dottern Caitlin ska börja på college. Caitlin är en framgångsrik löpare och Colorado och Klippiga bergens höga höjder bjuder på optimala träningsmöjligheter. En morgon ger hon sig ut på en löptur medan hennes yngre bror Sean följer med på cykel, medan föräldrarna fortfarande ligger kvar i sängen. Några timmar senare får de ett samtal från den lokala sheriffen. Sean har hittats svårt skadad på vägen, förmodligen påkörd av en bil. Ingen nämner Caitlin och det visar sig att hon är spårlöst försvunnen. Ett intensivt spaningsarbete inleds, men trots detta finner man inga spår efter Caitlin. Men Sean och hans föräldrar vägrar att acceptera att Caitlin kan vara död och fortsätter sitt sökande, var och en på egen hand. Sean slutar skolan och tar pappans truck och försöker få svar på vad som hänt Caitlin. Hans egna minnesbilder av händelsen är suddiga och han kämpar med en känsla av skuld, att om han bara hade förmått fått Caitlin att stanna hos honom vid olycksplatsen så hade hon fortfarande varit hos dem. Föräldrarnas äktenskap är i stort sett över. De lever varsitt liv på olika håll. Pappan är tillbaka i staden där de sist var tillsammans alla fyra och försöker få veta mer om Caitlins försvinnande. Hela familjen är i upplösning och de är mer ensamma än någonsin förr.

Mycket av Descent handlar om hur de tre kämpar med sina skuldkänslor och ovisshet över vad som hänt Caitlin, var och en på sitt sätt. Ingen förmår ägna någon energi åt varandra, de obesvarade frågorna tornar upp sig som ogenomträngliga murar runt var och en av dem. Det är en väldigt sorglig roman, som ger mig ångest att läsa. Jag tycker Tim Johnston är lysande på att gestalta karaktärer, alla känns väldigt trovärdiga och det är intressant att se hur de hanterar den gnagande ovissheten på olika sätt. Det slår mig hur fruktansvärt det måste vara att inte veta vad som hänt! Mycket värre än att stå inför fakta på så många sätt. Den här berättelsen skulle göra sig väldigt bra som film – stämningarna är fantastiska! Men tyvärr tycker jag inte att den är så fängslande som jag hade hoppats. Läsningen är snårig på många sätt. Berättarperspektivet växlar och så även dåtid och nutid. Långa partier händer det inte så mycket och det är inget riktigt driv i berättelsen. Den är inte tillräckligt spännande för att beskrivas som thriller, även om den sista delen är minst sagt rafflande. Kanske att Tim Johnston skulle ha fokuserat enbart på de tre som ”blev kvar”, på något sätt blir det två böcker i en och jag tycker inte att det är helt lyckat. Nä, jag blev faktiskt lite besviken, men mitt bokinköp lyckades göra både Lotten och Bokbabbel nyfikna och jag skickade vidare mitt ex. till Finland.

Författare: Tim Johnston
Titel: Descent
Förlag: Algonquin Books

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 april, 2015 i Böcker, Sorg

 

2 svar till “Descent av Tim Johnston

  1. Lottens Bokblogg

    28 april, 2015 at 19:26

    Håller med dig i det du skriver. Den var snårig och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att jag inte tyckte den fungerade helt. Den borde ha gjort det.

     

Kommentera

