RSS

Kort rapport från Independent Bookstore Day 2 maj

05 Maj

Solen sken i lördags och jag och Herr E hade planerat, mitt emellan två fotbollsmatcher, in en utflykt till två helt nya bokhandelsbekantskaper runt om i Metro Atlanta. Det var ju Independent Bookstore Day! Dagen började firas i Californien förra året. Tanken var att uppmärksamma alla de oberoende bokhandlare som kämpar i motvind (oftast) mot kedjorna och matvaruaffärerna. I år hade idéen spridit sig till ca 400 bokhandlare runt om hela USA. Vårt första stopp var A Cappella Books som låg mitt inne i ett bostadsområde i East Village. Utanpå såg affären ganska oansenlig ut, men direkt när vi kom in genom dörren såg vi böcker från golv till tak, härligt trångt! Tyvärr får personalen ett minus. De hejade inte när vi kom in, trots att kassan var ca 3-4 meter in från dörren sett. Det är ju väldigt ovanligt att inte hälsa på kunder här, så jag tycker att de kunde ha bemödat sig lite mer. De verkade tyvärr inte så intresserade av oss.

Men jag hittade två fina böcker här i alla fall: How I Shed My Skin – Unlearning the Racist Lessons of a Southern Childhood av Jim Grimsley, som jag inte hade hört talas om men som lät väldigt intressant! Den andra boken var Neil Gaimans senaste verk. En novellsamling som heter Trigger Warning och den var s i g n e r a d ! Lycka!

IMG_3356

SeIMG_3357n var det dags för lite matpaus. Vi hamnade i Decatur, på väg mot nästa bokhandelsstopp: Eagle Eye Bookshop. Där gav vi varandra boktips, Herr E och jag. Han hade hittat (ännu) en kokbok och jag berättade om mina två godingar. Väldigt mysigt!

När vi kom till Eagle Eye Bookstore hälsades vi välkomna av en dam som talade om att det inte bara var Independent Bookstore Day utan också butikens 12-års dag. Hon höll på att förbereda kaka och förfriskningar och lovade att hojta till när allt var fixat och klart. Här var det också böcker i mängder! Dessutom var det en ganska stor yta, men de hade även en massa begagnade böcker, säkert 2/3 bestod av dessa i varierande skick. Jag gillade att det fanns små handskrivna lappar instuckna lite här och var med Did you know? och någon litterär kuriositet. En kul grej! (och det här om Jonathan Franzen känns ju som en helt otrolig historia, eller hur?)

IMG_3366IMG_3358Jag köpte en bok som jag sett har hyllats i sociala medier så många gånger att jag inte har kunnat undgå att bli nyfiken. Dessutom av en författare som jag känner väl till, men aldrig läst något av: Kate Atkinsons Life After Life (fingrade också på den fristående? uppföljaren A Good in Ruins men Hey! måste ju se vad jag tycker om den första först, eller hur?).

En mycket lyckad Independent Bookstore Day med lyxig ensamtid med Herr E och böcker. Kan inte bli så mycket bättre!

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 maj, 2015 i Böcker, Bokhandlare

 

Kommentera

