RSS

Än skyddar natten

18 Maj

AnSkyddarNatten-180x276Och så kom äntligen Anna Lihammers uppföljare till gastkramande deckardebuten Medan mörkret faller – hett efterlängtad av så många läsare, inklusive mig! Än skyddar natten är uppbyggd på samma sätt: En fiktiv mordutredning som vävs samman med en verklig historisk bakgrund. Anna Lihammer är arkeolog och verkar ha full koll på historiska fakta. Jag tycker miljöbeskrivningarna, både yttre hur det ser ut omkring så väl som de inre som mer skildrar dåtidens tankar och synsätt är hennes främsta förmåga. Men mordhistorien är inte alls dålig den heller, även om jag inte tycker att denna var lika överraskande som i hennes förra roman.

I Än skyddar natten är det år 1935 och Hitler stärker sin makt i Tyskland. Nya nazistiska lagar har implementerats. Att vara jude innebär numera en mängd inskränkningar i den personliga friheten. Bland annat har alla blandäktenskap med judar förklarats ogiltiga. Till Sverige har en tysk delegation anlänt med uppdrag att finna bevis på ett ariskt ursprung i hällristningar och runstenar. Under denna expedition mördas en av de tyska delegaterna brutalt. När polisen anländer till platsen ges fallet högsta prioritet. Det blir kommissarie Carl Hell som får ansvaret för fallet och han begär att polissystern Maria Gustavsson får assistera honom, till förtret hos många.

Personporträtten av deckarparet Hell/Gustavsson utvecklas och framförallt får läsaren veta mer om Maria Gustavsson och hennes privata situation med en alkoholiserad styvfar och en mamma som tycks kärleksblind. Att bo i Tantolunden är trångt och fattigt. Hon återupptar bekantskapen med doktor Astrid Wik, som numera arbetar i Stockholm. Men att leva i ett homosexuellt förhållande är olagligt och innebär en risk för utpressning. Samtidigt spionerar den tyska staten på medborgare som lämnat det hårdnande samhället i Tyskland och fortsätter sina trakasserier på svensk mark. Det är obehagligt att tänka sig att det är så det gick till och svenska myndigheters eftergivenhet mot nazi-Tyskland är inget att stoltsera med. Samtidigt är det den berättelsen i romanen som fängslar mig allra mest. Carl Hell får också anledning att besöka sin gifta kärlek, Else Meuler, igen. Jag måste erkänna att jag har lite svårt att hålla i sär alla personer och deras inbördesförhållanden. Vet inte riktigt varför det är så, men ett personregister hade verkligen underlättat.

Så även om jag inte riktigt tycker att Än skyddar natten når upp till samma nivå som Anna Lihammers första deckare, så är den absolut läsvärd! Det känns så autentiskt och livfullt när hon berättar! Jag ser redan fram mot del 3 och håller tummarna för att vi får veta mer om denna hemlighetsfulle Carl Hell och varför han tycks gå sin egen väg hela tiden…

Författare: Anna Lihammer
Titel: Än skyddar natten
Förlag: Historiska media

 

 

 
 

2 svar till “Än skyddar natten

  1. bloggbohemen

    18 maj, 2015 at 09:53

    För min del var det Hell och Gustavsson som fångade mitt intresse i den här boken. Visst är miljöerna och de politiska strömningarna också intressanta, men Hell och Gustavsson har något visst och jag vill absolut lära känna dem bättre!

     
    • Fru E

      21 maj, 2015 at 03:38

      Jag håller med dig, jag blir också nyfiken på framför allt Carl Hell.

       

Kommentera

