RSS

Mina två första kryss!

24 Jun

Det är ju sommar-bokbingo som gäller och mina två första kryss på min bricka var The Moment of Everything av Shelly King på rutan ”With an animal on the cover” (en katt) och sen använde jag faktiskt ”Free square” till bok nr 2, Keep Quiet av Lisa Scottoline.

shellyJag var och lyssnade på författaren Shelly King på FoxTale Bookshoppe i våras. Jag kom lite sent så jag missade faktiskt första halvan, men var med när hon pratade om sin kärlek till bokhandlar och böcker. Hon berättade också lite kort om fantastiska Shakespeare & Co. i Paris och bakgrunden till deras framgång (att ägaren Sylvia Beach beslutade om att finansiera utgivningen av James Joyce roman Ulysses). När hon berättade att hennes roman The Moment of Everything handlade om en bokhandel och kärleken till böcker, så var jag fast! Givetvis ville jag läsa!

I The Moment of Everything spelar en annan känd klassiker en viss roll, Lady Chatterleys älskare av D.H. Lawrence. Det är ett äldre exemplar av just den boken som Maggie Duprés hittar inne på bokhandeln Dragonfly Used Books, dit hon har flytt efter att ha fått sparken från sitt jobb i Silicon Valley, Kalifornien. Och det är just den boken som hon börjar läsa i för att kunna vara med i en bokcirkel och kanske imponera tillräckligt på en av deltagarna för att kunna få ett nytt jobb. När Maggie bläddrar i den slitna upplagan så upptäcker hon att två olika personer har klottrat kärleksmeddelanden till varandra i marginalen. Hon bestämmer sig för att sprida deras meddelanden på sociala medier och plötsligt vallfärdar alla till den lilla bokhandeln. Förutom bekymret med att Maggie är arbetslös så tjatar hennes mamma om att hon borde flytta hem igen och hitta någon att gifta sig med. Det är bara det att den man som Maggie hittar inte riktigt är den typ av svärson hennes mamma tänkt sig…

Åh, den här romanen hade verkligen potential på pappret! Och jag tyckte verkligen om författaren Shelly King, en sann bibliofil, men tyvärr. Det här var bland det tråkigaste och mest intetsägande jag läst på länge! Jag kunde inte engagera mig varken i Maggie eller berättelsen och jag tänkte flera gånger att jag skulle sluta läsa (men då hade det ju inte blivit ett kryss!) och det enda som fick mig att härda ut var för att jag hade fått den signerad och på något sätt kände mig förpliktigad att läsa ut. Det var en lättnad när det var gjort. Så trist när det blir så!

Författare: Shelly King
Titel: The Moment of Everything
Förlag: Grand Central Publishing

image

Lisa Scottoline har jag aldrig läst tidigare, men det är en sån där författare som brukar dyka upp som tips på Goodreads och Amazon (Har du läst XXX så gillar du kanske även Lisa Scottolines XXX). Men nu har jag läst! Och fick verkligen mersmak! Hela boken är en enda mardröm där viljan att göra rätt, eller snarare minst skada, visar sig få katastrofala konsekvenser. Jake Buckmans förhållande till sin sextonårige som kan bara bli bättre, så när han får möjlighet till en enskild pratstund på tu man hand när sonen ska hämtas från bion en sen kväll, tar han den. När sonen ber om att få övningsköra, trots att klockan är efter 23 och det egentligen inte är tillåtet, väljer Jake att göra ett undantag från sina principer. Det är precis i en kurva det händer. En dov duns och något som träffas av bilen. Och ett snabbt fattat, ödesdigert beslut som hotar att förstöra allt.

Mycket, mycket bra och tänkvärd! Svår att släppa, så se till att du har gott om lästid när du börjar. 🙂

Författare: Lisa Scottoline
Titel: Keep Quiet
Förlag: St. Martin’s Griffin

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 juni, 2015 i Böcker, Debutant, Kärlek, Spänning, Vänskap

 

2 svar till “Mina två första kryss!

  1. bloggbohemen

    25 juni, 2015 at 18:21

    Kul med kryss på bingobrickan och kul med en ny författare som ger mersmak!

     

Lämna en kommentar