RSS

Att vandra för att komma fram till något nytt om livet

08 Jul

IMG_3602Åter i Sverige då. Underbar värme när vi kom i fredags. Idag bara 17 grader och kalla vindar blåser. Men härligt att cykla och slippa ta bilen överallt! Och dessutom bokpost redan första dagen! Så igår när jag cyklade med sonen W genom hela stan för att han skulle vara med på innebandyläger, så visste jag att det skulle bli lästid. I 2.5 h. Jag började på en av böckerna som jag fått med posten. Camilla Davidssons debutroman Under Vintergatans alla stjärnor. Jag läste och läste och senare på kvällen var den slut. Helt klart en underhållande berättelse om Emma som bestämmer sig för att pilgrimsvandra den berömda leden Compostela de Santiago. Hon flyr ett krävande arbete och en olycklig kärleksaffär med förhoppningen om att hon ska fundera ut vad hon egentligen vill med livet. Bara att packa lätt blir en utmaning, van som hon är att ha allt inom räckhåll, men en nyttig erfarenhet. Till sist inser hon att det egentligen är väldigt lite materiella saker vi behöver. Viktigare är vänskap, goda samtal och att inte ha så bråttom, vilket hon blir varse under sin långa vandring.

Jag tycker om Emma. Hon känns väldigt mänsklig och hennes funderingar över livet känns allmängiltiga. Lite grann påminner den om filmen Wild med Reese Witherspoon om en ung kvinna som gör en liknande vandring i USA (bygger för övrigt på en roman med samma namn av Cheryl Strayed). Kanske tycket jag ibland att författaren blir lite väl förtjust i sina filisofiska resonemang och samtalen med italienaren Giulio som Emma träffar, känns mer som en handbok i KBT än delar av en roman. Förmodligen är det insikter som Camilla Davidsson själv kommit fram till under sin pilgrimsvandring – att boken delvis bygger på självbiografiskt material berättar hon i efterordet.

Annars är det flyhänt och väl berättat! Jag blir glad över min långa lässtund för det är en berättelse som griper tag i sin läsare. Glädjande för alla läsare är att det  kommer en uppföljare redan i augusti. Jag har lyckligtvis även fått den i min hand och ja, har faktiskt redan börjat läsa. Det ska bli intressant att se om Emma klarar av att kombinera sina nya livserfarenheter med vardagen. Och kanske blir det mer romantik också?

Camilla Davidsson (1969) har själv erfarenhet från marknadsföring i internationella företag. Nu bor hon i Åre tillsammans med sin familj. Sommartid driver hon ett Bed & Breakfast på Fårö.

Författare: Camilla Davidsson
Titel: Under Vintergatans alla stjärnor
Förlag: Pocketförlaget

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 juli, 2015 i Böcker, Debutant, Kärlek, Vänskap

 

Kommentera

