RSS

Iskall vinter mitt i sommaren 

18 Jul

Mitt i sommarvärmen i Georgia låg jag vid poolen och läste tegelstensromanen Wolf Winter som jag fått skickat till mig från Canada av författaren Cecilia Ekbäck själv. Jag ramlade på hennes generösa erbjudande om att få boken i engelsk utgåva gratis och tackade självklart ja. Jag hade redan fingrat lite på den inne på Barnes & Noble eftersom hennes namn var så uppenbarligen svenskt, men jag hade aldrig hört talas om den innan. Och faktiskt är det så att Cecilia Ekbäck skrev boken på engelska först, innan hon den gavs ut på svenska (I vargavinterns land på förlaget Wahlström & Widstrand).

 Det är en otrolig debut! En klurig mordgåta, otroliga miljöskildringar och ett säreget persongalleri, dessutom i en ovanlig kontext: Lappland i början av 1700-talet. En plats som knappt var befolkad av andra än samerna som slog sig ner där under vintertid. Det måste ha varit mycket att läsa och sätta sig in i innan romanen kunde påbörjas!

Det är den kallaste vintern på mycket länge. Maija, Paavo och deras två döttrar har lämnat fiskesamhället i Österbotten för att ta över en gård i Lappland, men när de kommer fram är gården kraftigt eftersatt. Den lilla byn består endast av en präst, en kyrka och några andra nybyggarfamiljer. Alldeles inpå dem ligger det stora berget Svartåsen, som tycks övervaka dem. Det dröjer inte länge innan den äldsta dottern hittar ett manslik i skogen. Alla säger att mannen fallit offer för en vargattack, men Maija inser snart att det inte stämmer. Samtidigt beger sig Paavo iväg för att söka arbete under vintern och Maija blir kvar ensam med sina döttrar. Hon bestämmer sig för att börja nysta i mordet och inser snart att byinvånarna döljer mörka hemligheter.

Boken är nästan 500 sidor och tempot är inte särskilt fartfyllt, ändå sögs jag in i den här välskrivna berättelsen och huttrade lite i solstolen, både av den råkalla kylan och av den suggestiva stämningen och alla dess obehagligheter. Jag är mäkta imponerad av det här är en debuterande författare, det är väldigt, väldigt bra!

Författare: Cecilia Ekbäck
Titel: Wolf Winter
Förlag: Hodder & Stoughton

 

 
 

Kommentera

