RSS

Mord på engelsk badort 

19 Jul

IMG_3558Jag plöjde Agatha Christie-deckare under en period i tonåren och trodde att jag hade läst de flesta och de jag inte hade läst trodde jag att jag hade koll på vilka de var. Och så kommer förlaget Bookmarks satsning på nyutgivning av Agatha Christie och jag inser plötsligt att här finns flera titlar jag aldrig ens hört talas om!

Badortsmysteriet är en sådan där Hercule Poirot egentligen befinner sig på semester i den idylliska badorten St. Loo utanför Cornwall. Han och hans yngre vän Arthur Hastings lär känna den unga arvtagerskan Nick, som kontaktar dem och berättar att hon har råkat ut för en rad märkliga olyckshändelser, som var och en skulle kunna ha kostat henne livet. Hercule Poirot inser förstås ganska snabbt att dessa så kallade ”olyckor” snarare är avancerade mordförsök. Därför ber Nick hennes yngre släkting Maggie att komma till henne och vara henne nära så att inget kan hända henne, samtidigt som Poirot kan koncentrera sig på att få fast den skyldige innan hen lyckas med sitt uppsåt. Men hur väl de än försöker, så inträffar ändå ett mord. Maggie hittas mördad, iklädd Nicks sjal, så förmodligen tror mördaren att Nick är död, vilket ger Poirot möjlighet att kartlägga tänkbara gärningsmän och deras möjliga motiv till att önska livet ur Nick.

Badortsmysteriet gavs ut första gången 1932 och har nu översatts på nytt av Helen Ljungmark, som jag tycker lyckas fint med att modernisera språket utan att tappa Poirots speciella karaktär. Han är ju en rätt självgod typ, den där Poirot! Här finns också humorn och underfundigheten som jag känner igen från andra Agatha Christie-romaner. Ändå blir inte Badortsmysteriet någon favorit för mig. För det första så har jag alltid varit Team Miss Marple, för det andra så tycker jag att läsarna ska ha en rimlig chans att gissa mördaren och nya fakta ska inte tillkomma vid avslöjandet. Hon gör så ibland, Agatha Christie, och jag tycker inte det är riktigt schysst. Men, underhållande och läsvärt är det definitivt ändå, som alltid!

Författare: Agatha Christie
Titel: Badortsmysteriet
Förlag: Bookmark

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 juli, 2015 i Böcker, Deckare, Historisk roman, Rec.ex.

 

Kommentera

