RSS

Hausfrau -en, f hemmafru, husmor

11 Aug

På den soliga stranden i Palavas i södra Frankrike, låg jag för några veckor sen och läste Hausfrau av Jill Alexander Essbaum. Egentligen inte alls nån optimal semesterlektyr – en roman om en kvinnas psykiska sönderfall är ingen avkopplande läsning – men så intressant att jag inte ville lämna den hemma!

Och det är så fascinerande, det här är en debut! Alltså, jag tycker det är smått otroligt. Hur kan man lyckas så här bra på första försöket?!  Det här är en roman som jag fingrade väldigt mycket på inne på Barnes & Noble när jag bodde i USA. Jag tror att jag hörde om den för första gången i bokpodden Books on a Nightstand, där Ann hade lyssnat på den som ljudbok och varnade för ekivoka scener. Och ja, det är en hel del kn***ande i Hausfrau av den enkla anledningen att huvudpersonen Anna Benz dövar sin ångest med tillfälligt sex med olika partners.

Varför mår hon så dåligt? Ja, utåt sett så tycks det vara den perfekta familjen: en framgångsrik Man, en Hemmafru och tre välartade barn. Men Anna Banks är inte lycklig och inom sig håller hon på att falla sönder. Hon är amerikanskan som flyttade till en välbärgad förort till Zürich i Schweiz för kärleken. Hon har egentligen aldrig lärt sig språket, det där märkliga schweizerdeutsch och det har gjort henne till en främling inför omgivningen.

Nu har hon så äntligen börjat ta tag i saker och ting! Hon har börjat på en kurs i tyska och försöker bli lite mer social. Hon har blivit vän med en annan amerikansk kvinna, Mary, och så har hon träffat en engelsman som hon träffar i hans lägenhet på eftermiddagarna när svärmor tror att hon går ärenden på stan. Dessutom går hon regelbundet hos en jungiansk psykolog för att försöka ta reda på hur hon ska kunna må bra igen.

Men ingenting hjälper. Obönhörligt drivs hon allt närmare katastrofens rand. Anna engagerar läsaren! Själv känner jag en blandning av vanmakt och ilska, medkännande och äckel över hur Anna agerar. Men mer än något annat är det så förfärligt sorgligt alltihop, för barnen, grusade förväntningar på livet och inte minst fr Anna själv. Det är en bok värd att lägga lite tid att fundera på och Anna är en av de där litterära karaktärerna som känns som verkliga personer och någon som kommer att stanna kvar hos mig under en lång tid framöver.

Jill Alexander Essbaum (f. 1971) är lärare i kreativt skrivande på University of California och har tidigare publicerat flera prisbelönta diktsamlingar. Hon bor i Austin, Texas.

Författare: Jill Alexander Essbaum
Titel: Hausfrau
Förlag: Brombergs

 
5 kommentarer

Publicerat av på 11 augusti, 2015 i Böcker, Debutant, Missbruk, Psykisk ohälsa, Rec.ex., Sorg

 

5 svar till “Hausfrau -en, f hemmafru, husmor

  1. Bam

    11 augusti, 2015 at 10:16

    Låter som en otroligt intressant debut. Gillar böcker där det verkligen går käpp rätt åt helvete för karaktären. Kan relatera då, hahaha.

     
    • Fru E

      12 augusti, 2015 at 15:24

      Jag tycker absolut du ska läsa! Det är, trots ämnet, inte alls tungläst! Emellanåt är det nästan lite (tragi)komiskt!

       
  2. Anna

    24 augusti, 2015 at 21:33

    Håller just nu på med texten om boken – den gnager och är inte helt enkel att skriva om. Jag gillade mycket men blev också otroligt frustrerad.

     
    • Fru E

      26 augusti, 2015 at 10:42

      Ja, Anna är väldigt irrationell och det kan ju vara irriterande. Jag blev inte så irriterad, tyckte mest det var sorgligt. Men sen så gillade jag Annas egna lakoniska ton också.

       

Kommentera

