RSS

Den sjunde sonen

26 Aug

Den_sjudo_AriTha_6847Jag läste aldrig Häxans tid när den kom ut. Däremot gjorde jag ett försök att titta på tv-serien som baserades på densamma, men gav upp. Det var för långsamt tempo. Ingenting hände, tyckte jag.

Långsamt tempo kan man inte anklaga Árni Thórarinsson för att ha i sin nya deckare, Den sjunde sonen. Här händer det grejer i den lilla sömniga samhället Ísafjörður, dit reportern Einar från Eftermiddagsbladet skickats ut som en del i tidningens strävan att bredda sitt verksamhetsområde. Einar misströstar, men ser en ljusning i att få en paus från Margrét, som han har ett sexuellt förhållande med och som han inte vet om han vill fortsätta med. Natten innan Einar kommer fram till Ísafjörður, förstörs ett anrikt hus i samhället av en våldsam brand, medan husets ägare är på fest. Kort därefter försvinner en husbil från ett turistande par från Litauen, för att senare hittas utbränd och övergiven. Dessutom har någon vanhelgat en grav med avföring, en känd före detta fotbollsspelare försvinner samt en politiker med ett förflutet i Ísafjörður hittas mördad i Reykjavik. Einars arbete blir inte lättare av att han redan från början kommer på kant med ortens kvinnliga polischef och det är tur att han får flytta in hos Brandur Brandsson, som med sina gamla kontakter inom polisen kan ge Einar viktiga upplysningar i utredningsarbetet.

Som sagt, det är full fart! Stilen är lite speciell, känns emellanåt lite rumphuggen och hafsig, men jag gillar det. Jag tänker att det är så här Einar berättar. Det finns många fina personporträtt och intressanta karaktärer i boken, vilket är en av dess styrkor. Jag blev lite orolig över titeln Den sjunde sonen eftersom det dyker upp en sådan här, men det behövde jag inte vara. Han är inte så avgörande för berättelsen som jag var rädd för. Upplösningen är väldigt oväntad och jag blir inte helt övertygad om att hen skulle ha agerat så här, men ok, jag köper det också.

Författare: Árni Thórarinsson
Titel: Den sjunde sonen
Förlag: Bazar

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 26 augusti, 2015 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

Ett svar till “Den sjunde sonen

Kommentera

