RSS

Litterär onsdag

29 Aug

IMG_3837I onsdags var det extra mycket litteratur i mitt liv. På eftermiddagen var jag på bloggträff på Svenska Tantens trädgårdscafé. Otroligt mysig miljö och väldigt roligt att återse Vicky, Ylva och Marie igen. Det var tre år sen sist, men det märktes inte. Vi pratade förstås en hel del om böcker, författaren Cilla Naumann (som är en av Vickys favoritförfattare och jag har aldrig läst en enda av henne), USA och de fantastiska bokhandlarna, geocashing (Maries nya hobby) och så en del om Cdon (som bygger megastort lager i Ljungby).

Tyvärr kunde jag bara vara med en timme, för sen var det dags för bokcirkelträff på PM Tak, den första riktiga på drygt ett år (jag har ju varit med några gånger på Skype när jag bodde i USA)! Så himla roligt att återse mina bokcirkelvänner! Boken vi diskuterade hade M valt och det var Stål av Silvia Avallone. Det är en sån där bok som jag ville läsa så fort den kom ut och ändå så blev det aldrig så… Men nu så! Och jag tyckte väldigt mycket om den!

Skildringen av vänskapen mellan Anna och Francesca i den nedslitna kuststaden Piombino är så vacker och fint skildrad. Det var ju precis så här det var att ha en bästis! Det var vi mot världen och alla som hotade vårt starka band upplevdes som hotfulla, särskilt pojkvänner. Anna och Francesca befinner sig precis i brytningstiden mellan barn och ungdom. Helt plötsligt en sommar är allt förändrat. Deras kroppar drar åt sig pojkarnas och männens blickar och flickorna njuter av all uppmärksamhet de får. Det är ett spel som de vill spela på sina villkor, efter sina regler och den nya känslan av makt berusar. Samtidigt drömmer de sig bort från det trista livet runt stadens stålverk. Anna har stora planer på en yrkeskarriär och vill läsa vidare på universitet. Francesca drömmer om att bli velina, en av alla de vackra kvinnor som visar upp sig i TV-shower eller som modeller. De vet att de inte vill bli som deras mödrar, tidigt gravida och vara tvungen att gifta sig in i tröstlösa äktenskap. De är dubbelt utsatta, både som kvinnor och arbetarklass, men vill inte låta sig begränsas. Det är mörkt och skitigt, men där finns också sprickor av hopp.

Bokcirkeln gav den höga betyg, mellan 6 och 10 poäng. Jag gav den en åtta och det som drog ner betyget var att jag tyckte att personporträtten kanske var lite stereotypt tecknade. Undantaget är brodern Alessio, som verkligen får illustrera den dubbelhet som hela romanen genomsyras av och, skulle jag vilja säga, är så typiskt för Italien (om man nu kan generalisera så efter att ha bott där i sex månader). Till sist vill jag bara säga att om du händelsevis inte har läst Stål än, så gör det! Det är en fantastisk roman!

Författare: Silvia Avallone
Titel: Stål
Förlag: Natur och kultur

 

 

 

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 29 augusti, 2015 i Övergrepp, Böcker, Debutant, Kärlek, Sorg, Ungdomar, Vänskap

 

Ett svar till “Litterär onsdag

  1. Lena

    30 augusti, 2015 at 12:27

    Jag tyckte att den här boken var otroligt bra när jag läste den för något år sedan.

     

Kommentera

