RSS

”That ′everyone′ but you have read”

30 Aug

EKanskeArDetAllt-Plano-Copyright-HannaLarsson-209x300n ruta i mitt bokbingo heter ”That ′everyone′ but you have read”. Den kunde jag kryssa för efter att ha läst Emily Lockharts bok Kanske är det allt du behöver veta. I alla fall kändes det så ett tag att alla, verkligen alla hade läst den utom jag. Och i stort sett samtliga recensioner var lyriska, så klart jag blev nyfiken! Men, du vet ju hur det är med uppskruvade förväntningar. Det är ju lätt att bli besviken…

”Välkommen till den förträffliga familjen Sinclair. Ingen är kriminell. Ingen är missbrukare. Ingen är misslyckad. (…) Det spelar ingen roll om en skilsmässa sliter sönder musklerna i våra hjärtan så de knappt orkar slå längre. Det spelar ingen roll om våra ärvda pengar börjar ta slut eller om kreditkortsräkningar ligger obetalda på köksbänken. Det spelar ingen roll om det står en pillerburk på nattduksbordet. Det spelar ingen roll om en av oss är desperat och besinningslöst förälskad.
Så djupt
förälskad
att lika desperata åtgärder
måste vidtas.”

Orden tillhör berättelsens jag, Cadence Sinclair Eastman från Burlington, Vermont. Hon ska snart fylla arton och berättar för oss om sin släkt, familjen Sinclair, och det fantastiska sommarställe där de brukar tillbringa alla somrar. Om hur hon och kusinerna Johnny och Mirren skapade sin egen värld tillsammans med Gat, han som både hörde till familjen och var en utböling. Tillsammans var de Lögnarna. Men så kom den där femtonde sommaren som förändrade allt och därefter blev ingenting sig likt på ön.

Mer tänker jag inte berätta, för det här är verkligen en sån berättelse där man bör veta så lite som möjligt innan man börjar läsa. Och nej, besviken kanske jag inte blev, men jag har svårt att se allt fantastiskt med den här boken. Det finns en hel del jag gillar, särskilt med språket och tonen i boken. Här vimlar av träffande citat och vackra formuleringar! Men ändå känner jag mig lite tom när jag läst sista sidan. Det är ett ganska märkligt slut som jag inte tycker att författaren riktigt lyckats med. Framförallt borde läsaren kunna hitta ledtrådar till att detta slut skulle komma, men hur jag än bläddrar bakåt i boken så tycker jag mig inte kunna se några sådana. Hm. Lite svårt att skriva om detta och samtidigt inte avslöja för mycket, märker jag! Du får helt enkelt läsa den själv och se om du håller med mig!

I somras kom en annan av författarens böcker ut på svenska, Den ökända historien om Frankie-Landau Banks, som också har fått strålande recensioner. Den vill jag också läsa, gärna innan det blir en sån här bok som alla har läst utom jag. 🙂

Författare: Emily Lockahart
Titel: Kanske är det allt du behöver veta
Förlag: Lavender Lit

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 augusti, 2015 i Böcker, Släkthistoria, Sorg, Spänning, Ungdomar, Vänskap

 

2 svar till “”That ′everyone′ but you have read”

  1. Monika

    7 september, 2015 at 12:25

    Jag läste den nu i augusti och även om jag inte blev besviken så blev jag inte tokförälskad heller.

     
    • Fru E

      7 september, 2015 at 20:13

      Undrar om du tyckte som jag om själva upplösningen? Kollar om du bloggat om boken, tror jag. 🙂

       

Kommentera

