RSS

Läser ikapp favoriter

07 Sep

deutstöttaRuth Galloway, arkeolog och hjälten i Elly Griffiths böcker är en av mina favoritkaraktärer i deckarvärlden. För mig är hon i paritet med Elizabeth Georges karaktär Barbara Havers, som jag också älskar. Bland  #boblmaf så är det flera som stör sig på hennes ständiga vikttjat, men jag ser det som typiskt för Ruth Galloways taskiga självbild. I själva verket är hon säkerligen normalbyggd, men hennes uppfattning om sig själv är att hon är tjock, oattraktiv och klumpig. Så även i De utstötta, som är sjätte fristående boken i serien.

Ett drygt år i USA gör att man missar en massa bra böcker i den svenska utgivningen. Särskilt gäller detta deckare, har jag märkt. Jag är hopplöst efter i Jussi Adler-Olsens deckarserie liksom i Hjorth & Rosenfeldts. Och så även när det gäller Elly Griffiths, där det ju kommit ut en sjunde bok, De öde fälten. Tur att bibliotek finns (och så himla praktiskt att jag är bibliotekarie!), säger jag!

De utstötta handlar om ännu ett skelett som Ruth Galloway hittar nära Norwich Castle. Direkt misstänker hon att det är kvarlevorna efter den ökända mor Krok, änglamakerskan som dömdes till döden, eftersom det sitter just en krok där en hand istället borde finnas. Fyndet väcker stort intresse och ett amerikanskt filmteam dyker upp för att spela in en dokumentär med den kände historikern Frank Barker, som dock tror att mor Krok var oskyldig till de fruktansvärda brott hon dömdes för.

Samtidigt dör tredje pojken i en och samma familj. De två tidigare dödsfallen hittade man ingen orsak till, utan man nöjde sig med att fastställa plötslig spädbarnsdöd. Men kan det rimligen ske tre sådana tragiska dödsfall i en enda familj? Kommissarie Harry Nelsons misstankar faller direkt på mamman, Liz Donaldson, som verkar märkligt avtrubbad och dessutom ljuger om vad som hände samma dag pojken gick bort. Ruths vän druiden Cathbad engagerar sig och hävdar att han vet att Liz är oskyldig och skickar sin dotter Maddie dit för att övertyga Harry Nelson om detta.

Den lilla pojkens död försvinner lite i den här berättelsen, tycker jag. Mycket handlar om mor Krok, Ruths hektiska tillvaro som ensamstående mamma till Kate, som hunnit fylla tre och ännu ett fall där ett barn försvinner. Jag tycker det gör att berättelsen tappar i tempo och det blir faktiskt lite småsegt. Ruths flirt med Frank försvinner helt och kan endast anas mellan raderna. Boken hade vunnit på mer stringens, helt klart. Ändå ser jag förstås framemot att läsa nästa del snart, snart.

Författare: Elly Griffiths
Titel: De utstötta
Förlag: Minotaur

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 7 september, 2015 i Böcker, Deckare

 

Kommentera

