RSS

Vacker kärleksballad

25 Sep

lilaDet händer så mycket i Lila av Marilynne Robinson, ändå är romanen tämligen händelsefattig. Det kan låta märkligt, men det är just så det är. Med mig som läsare händer det mycket. Hade det inte varit en lånebok, så hade jag gjort små anteckningar i marginalen, strukit under särdeles välformulerade meningar som det finns gott om här. Huvudpersonen Lila är unik och liknar ingen annan jag mött. Hon är som en Mowgli, i vuxen kvinnlig gestalt. Det är långsamt berättat och tidsperspektiven hoppar mellan nutid och dåtid. Texten är kompakt, sällan några styckesindelningar, aldrig kapitel. Berättelsen är inte helt enkel att komma in i och de första sextio-sjuttio sidorna får jag kämpa mot för att inte ge upp. Men sen händer det något, jag sugs in i berättelsen och läser en av de vackraste kärlekshistorierna på länge.

När Lila var fyra år kom Doll och tog henne från ett hem utan kärlek och förnödenheter. Tillsammans tillbringade de åratals på vägarna i trakterna kring Midwest i USA. Ibland i sällskap med andra, men många stunder utelämnade till varandra. De tar tillfälliga dagsverken varthelst de kommer och hankar sig fram. I vuxen ålder skiljs de åt av ett hemskt, men nödvändigt brott och en dag står Lila i ingången till kyrkan i Gilead, för att ta skydd mot ett ihållande regn. Det är så de två möts: Lila och änkemannen och pastorn John Ames. Deras möte blir början på en kärlek som förvånar dem båda.

”» Nån som jag kan gifta mig med nån som du bara för att du har ett fint hus och vintern närmar sig. Bara för att hon är trött på sin förbannade ensamhet. En som du har ingen anledning alls att gifta sig med en som jag.«
Han ryckte på axlarna. » Jag kom hyfsat väl överens med min förbannade ensamhet. Jag tänkte mig att jag skulle fortsätta så resten av livet. Sedan såg jag dig den där morgonen. Jag såg ditt ansikte. «”

Författare: Marilynne Robinson
Titel: Lila
Förlag: Weyler förlag

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 september, 2015 i Böcker, Kärlek

 

Kommentera

