RSS

The Impossible Knife of Memory

29 Sep

Jag blev verkligen berörd när jag läste Speak av Laurie Halse Anderson i våras. Och så såg jag på Instagram att Lavender Lit skulle ge ut en annan bok av henne på svenska nu i höst, Skärvor av minnen. Jag ville hellre läsa den på originalspråk, eftersom jag kom ihåg att jag verkligen gillade språket i Speak. Turligt nog hade min bibbla här i stan köpt in den så att jag kunde låna. Jag älskar bibliotek!

laurieTyvärr tyckte jag inte att The Impossible Knife of Memory var riktigt lika bra. Visst var det fascinerande att läsa en berättelse där pappan lider av post-traumatiskt stressyndrom efter sina krigsupplevelser i Irak, men det känns lite tradigt att det alltid måste finnas En Perfekt Kille med i historien. Jag menar, hur många potentiella pojkvänner på gymnasiet (eller som här, high school) skulle fortsätta att hänga med en tjej som är både otrevlig mot en och dessutom har en pappa som hotar dig till livet? Inte så många, va? Visst, jag kan förstå att det är lockande för en författare att blanda in lite lycka i form av tonårsförälskelse, men jag tycker att skildringen mellan en psykiskt sjuk far och hans dotter hade varit fullt tillräckligt för att fånga läsaren. Här finns så mycket mer stoff att använda och problematisera kring än Laurie Halse Anderson gör. Betänk hur många familjer i USA som består av en förälder som tjänstgjort i krigszoner! Det torde vara några stycken. Och det är klart att det också måste sätta sina spår.

För dottern Hayley så har det inneburit att hon och hennes pappa varit på resande fot de sista fem åren. De har inte kunnat stanna särskilt länge på en enda plats, eftersom pappans demoner hela tiden kommit i kapp dem. Nu har de återvänt till staden där pappan växte upp för att Hayley ska kunna gå klart sitt sista år i high school. Hayley gör sitt bästa för att leva ett så normalt liv som möjligt. Det innebär att hon håller fasaden uppe i skolan och undviker att skolan och pappan ska ha någon kontakt, vilket inte är så lätt eftersom hon hela tiden råkar ut för kvarsittning. När hon kommer hem sköter hon om sin pappa och ser till att han äter ordentligt och betalar räkningarna. Det går så där för Hayley att balansera de olika delarna i hennes liv. Och så möter hon Finn, som också bär på en mörk familjehemlighet.

PS1. Boken har fått flera utmärkelser. Bland annat hamnade den på 2014 National Book Award longlist och utsågs till bästa Young Adult Book av School Library Journal 2014.

PS2. Visst är den engelska originaltiteln så mycket bättre än den svenska? Minnet är mer knivskarpt när man helst av allt vill glömma, än skärvor, tyvärr.

Författare: Laurie Halse Anderson
Titel: The Impossible Knife of Memory
Förlag: Viking Children´s books

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 september, 2015 i Böcker, Kärlek, Psykisk ohälsa, Ungdomar, Vänskap

 

Kommentera

