RSS

Mörk och intensiv 

14 Okt

När jag fick Alice och Flugan i min hand, visste jag inte mer än att den hade rönt stor uppmärksamhet i författaren James Rices hemland England när den kom ut OCH att James Rice arbetade på en Waterstone bokhandel, hade jag snappat upp någonstans. Det är inte ofta jag börjar läsa en bok utan en viss förförståelse, ja, det händer typ aldrig längre, omgiven som jag ständigt är av litteratur både i jobbet och på fritiden. Men det är ganska underbart att slå upp en bok som man inte vet särskilt mycket om, bara det gör mig nyfiken och uppfylld av upptäckarlust!

I centrum för berättelsen står Greg eller Flugan, en High school-kille med stora psykiska problem och som dessutom läspar, vilket inte gör det lättare att kommunicera med andra. Han är som en fluga på väggen i skolan, i det närmaste osynlig för omgivningen. Då och då när någon lägger märke till honom, är det alltid för att han är ”det där psykot”. Den enda som ser Greg är läraren Ms. Hayes, som på eget bevåg bestämmer sig att försöka hjälpa Greg genom samtal. Det går så där. Aldrig att Greg skulle berätta för Ms. Hayes om Dom. Dom som han fruktar så. Dom som fick honom att göra det där på båten med Sarah. Hemma är det inte mycket bättre. Hans syster Sarah tillbringar sin lediga tid instängd på sitt rum, dansandes. Hans pappa går under namnet ”Bröstdoktorn” eftersom han är känd för att skapa snygga bröst på den klinik där han är plastikkirurg. Hans mamma kämpar för att hålla ihop sin familj, vilket innebär att hon vägrar inse att hennes man är otrogen mot henne. Men Greg har också Alice, i hemlighet. Tjejen som alltid bär svarta solglasögon och som ständigt finns i hans tankar. Greg vet att det är de mot världen, att Alice också behöver räddas och att han är hennes utvalde.

James Rice har skrivit en mörk (ungdoms)roman om en kille med schizofreni och som växer upp i en dysfunktionell familj som inte kan hjälpa honom. Greg är så fruktansvärt ensam och till stora delar utspelar sig berättelsen i Gregs huvud. Han är naturligtvis inte en pålitlig betraktare av världen, men som läsare glömmer jag ibland bort att ifrågasätta Gregs ord. Jag dras in i Gregs värld och ser världen genom hans ögon. Därför är jag inte alls beredd på slutet och blir rejält överraskad! Vad var det som hände egentligen? Det är riktigt bra gjort av en författare och James Rice lyckas verkligen att skildra allting så att det blir psykologiskt trovärdigt. Snyggt och riktigt otäckt!

Författare: James Rice
Titel: Alice och Flugan
Förlag: Stimpla Publishing

 
2 kommentarer

Publicerat av på 14 oktober, 2015 i Böcker, Debutant, Kärlek, Psykisk ohälsa, Rec.ex., Ungdomar

 

2 svar till “Mörk och intensiv 

  1. Monika

    14 oktober, 2015 at 13:49

    För varje inlägg jag läser om den här boken så blir jag mer och mer sugen på den. Kanske hinner jag med den nu i oktober…

     
    • Fru E

      18 oktober, 2015 at 17:30

      Det är en ganska tunn bok, så det hinner du säkert!

       

Kommentera

