RSS

Perfekt till Halloween!

19 Okt

färjanEn pojke och hans mamma befinner sig på båten. Mamman har varit försiktig och alltid vaktat pojken. Han är alldeles för vildsint och farlig för sin omgivning, men hans mor har skyddat honom så gott hon har kunnat. Men så smiter pojken ut från sin hytt, i jakt på något som kan stilla hans hunger…

Jag har läst Färjan av Mats Strandberg och den är så bra! Jag gillar verkligen att läsa om alla personer i boken och får snabbt mina favoriter, som jag ju så gärna vill att det ska gå bra för! Men Färjan är en skräckberättelse och författaren tvekar inte att ha ihjäl sina karaktärer. Det är blodigt och slafsigt, väldigt spännande, men i ärlighetens namn, inte så läskigt. Men det är nog bara för att jag har lite svårt att bli rädd för blodtörstande vampyrer. Jag blir mycket räddare för saker som psykopater, människor som smyger på andra och sånt. Därför läser jag sällan skräck utan hellre thrillers.

Annars är det väldigt smart av Mats Strandberg att förlägga handlingen till en Finlandsfärja. Här ryms alla kategorier av människor, kanske att det blir lite väl stereotypiskt emellanåt (t. ex. gestaltningen av den avdankade schlagerartisten som numera leder karaoken på båten), men det funkar ju för igenkänningen. Dessutom är Finlandsfärjan något som många människor har en uppfattning om och, inte minst, det är ett slutet rum. Du kommer ingenstans, du är instängd. Väldigt effektfullt! Dessutom är det väldigt filmiskt, jag kan lätt se att Färjan skulle göra sig bra som film! Mitt huvud fylls av bilder under läsningen. Färjan underhållande, välskriven och väl värd sin lästid! Hurra för svensk skräck!

PS. Fantastisk omslag också!

Författare: Mats Strandberg
Titel: Färjan
Förlag: Norstedts

 
4 kommentarer

Publicerat av på 19 oktober, 2015 i Uncategorized

 

4 svar till “Perfekt till Halloween!

  1. Monika

    20 oktober, 2015 at 07:56

    Jag hoppas så att jag ska hinna med denna i november, men den ligger lite utanför planeringen 🙂

     
    • Fru E

      21 oktober, 2015 at 22:02

      Man ska inte planera sin läsning för mycket, vet du väl? 😉

       
  2. Maria

    2 november, 2015 at 17:29

    Ska läsas. Tyckte Cirkeln var riktigt bra och är sugen på skräck. Och skräck på färjor borde ju bli extra läskigt.

     
    • Fru E

      9 november, 2015 at 20:02

      Som sagt, tanken på att något ska hända på en färja är tillräckligt läskig och får mig att tänka Estonia direkt, vampyrer eller ej!

       

Kommentera

