RSS

Ljuvlig doft av Södern

24 Okt

IMG_4001Jag har tillbringat några fantastiska dagar i den amerikanska Södern med författaren Daniel Svanberg. Ja, inte på riktigt, tyvärr, men boken Magiska Amerika: Södern har fått mig att minnas allt det fantastiskt underbara jag upplevde under mitt dryga år i Roswell, GA. Maten –  gumbo, fried green tomatoes, key lime pie – och all vänlighet: bli kallad honey och sweetheart av fullständiga främlingar! Att jag och Daniel Svanberg även rest i samma fotspår emellanåt och upplevt samma saker (Loveless Café utanför Nashville, New Orleans, LA och kitschiga alpbyn Helen, GA för att nämna några) gör att jag mentalt befinner mig någon helt annanstans på lunchen. Jag ler igenkännande, det vattnas i munnen när han beskriver maten, jag sörjer de ställen jag missade att besöka och framförallt, jag får ett sug i magen av hemlängtan. Jag skriver hemlängtan för visst kommer alltid Södern att ha en alldeles speciell plats i mitt hjärta, jag känner ett starkt känslomässigt band till Georgia. Så mycket fantastiska minnen, så mycket glädje, så många roliga upptäckter! Det är väl klart att jag ibland längtar tillbaka!

Daniel Svanberg reser med hyrbilen Snåljåpen (som fått sitt namn efter sin främsta egenskap, att den drar ytterst lite bensin) från sitt hem i New York ner till Louisiana och en snabb avstickare till Texas (för att kunna säga att han varit där) och prickar av delstater precis som jag gjorde under våra road trips. Hans syfte är att ta reda på vad som är så lockande med USA, varför vi älskar landet så, trots att det är så motsägelsefullt. Svaren han får av de människor han möter är likartade: friheten, naturen, musiken, tron på individens förmåga och att hårt arbete lönar sig. Och så äter Daniel Svanberg en massa god mat under vägen och hittar ställen långt bort från de vanliga stråken, skriver om menyer som är som poesi och får det att vattnas i min mun. Texterna är fulla av kärlek, spännande möten och intressanta anekdoter. Kanske är behållningen än större eftersom jag känner igen mig så? Jag ler igenkännande åt regnet i Atlanta som plötsligt bara upphör, jag blir varm i hjärtat av att läsa om trail mix, just för att det slår an en personlig ton hos mig. Men förmodligen blir också de läsare som aldrig satt sin fot i den amerikanska Södern, väldigt lockade av att resa dit efter att ha läst Magiska Amerika: Södern. Det är svårt att se hur man inte skulle bli det. Han lyckas verkligen komma åt Söderns unika charm och det fyller mig med en skön känsla i kroppen. Det är ren njutning att läsa Daniel Svedbergs reseskildring och jag kommer definitivt återvända till den när längtan efter Södern blir för stor. Jag älskar den här boken!

Författare: Daniel Svanberg
Titel: Magiska Amerika: Södern
Förlag: Hoi förlag

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 oktober, 2015 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex., Resor

 

Kommentera

