RSS

De döda går igen

25 Okt

Vinterfolk_msag_6877Året är 1908 när Jennifer McMahons roman Vinterfolket inleds. Sara Harrison Sheas skriver en hemlig dagbok om gångare, själar som lämnat jordelivet men aldrig riktigt försvunnit från oss, spöken. Första gången Sara Harrison Shea mötte en gångare var när hon var nio år gammal. Långt senare skulle hon själv få möjlighet att se sin älskade dotter Gertie igen, trots den stora fara detta förde med sig.

Hundra år senare bor 19-åriga Ruthie med sin mamma och lillasyster i samma hus i Vermont, där en gång Sara Harrison Shea bodde. Det lever isolerat och är i det närmaste självförsörjande. Hennes mor har ända sen Ruthie var liten varnat henne för det mörka som finns i skogen, ändå är det dit Ruthie och hennes syster beger sig för att leta när modern en morgon är spårlöst försvunnen. Under golvplankorna i det gamla huset finner systrarna sidor ur Saras gamla dagbok, som kanske kan ge en ledtråd om vad som hänt deras mamma.

Katherine och Gary mister sonen Austin i leukemi och kastas ner i ett mörkt hål av förlamande sorg. När Gary ger Katherine en gammal ring som han hittat i en antikaffär, är det tänkt att symbolisera en nystart för dem båda och ett försök att hitta tillbaka till varandra igen. Kort därefter går Gary hemifrån en morgon för att göra ett fotojobb och hittas senare död i en olycka. För att bearbeta sorgen hänger sig Katherine åt sin konst. Men så hittar hon en gammal dagbok bland hans papper och inser att hon måste ta reda på vad han gjorde sin sista tid i livet. Hon beger sig till Vermont för att söka reda på den kvinna han träffade samma dag han dog.

Vinterfolket är en sällsamt vacker spökhistoria om kärleken till sina barn och vad man är beredd för att göra för att inte förlora dem för alltid. Läsningen ger mig stundtals kalla kårar, inte så att jag inte kan fortsätta läsa, men det obehaget sprider sig i kroppen. Jag tycker om språket i den också och de olika berättarna får sina egna röster. För ovanlighetens skull så har jag ingen favorit, utan jag tycker om dem alla tre (fyra, om man räknar med Saras man Martin, som har några korta avsnitt i boken). Vinterfolket är den första av Jennifer McMahons romaner som kommit ut på svenska. Något säger mig att det inte är den sista.

Författare: Jennifer McMahon
Titel: Vinterfolket
Förlag: Bazar

 
 

5 svar till “De döda går igen

  1. Monika

    26 oktober, 2015 at 07:31

    Nu är det snart dags för den, det blir min näst-nästa bok, tror jag 🙂

     
    • Fru E

      27 oktober, 2015 at 10:39

      Det känns som om vi läser lite samma böcker, du och jag. 🙂 T. ex. så läser jag ju Mattias Edvadrssons april, April nu.

       
      • Monika

        27 oktober, 2015 at 11:10

        Och jag har precis läst Alice och Flugan… Hoppas du gillar April, April!

         
  2. Kriss på Bokdetektiven.se

    9 november, 2015 at 23:10

    Ska läsa nu, ser så fram emot den! Och håller med – anar fler McMahon-böcker på svenska framöver 🙂 /Kriss

     
    • Fru E

      10 november, 2015 at 14:34

      Spännande! Hoppas att du gillar den!

       

Kommentera

