RSS

Vad pågår egentligen?

09 Nov

deförsvunnaSå där! Nu har jag läst en spänningsroman som verkligen skulle kunna surfa på Gone Girl-vågen utan att ha lurat någon och det måste väl vara en av få gånger i så fall? Jag vet inte hur många blurbar som har marknadsfört sig som ”den nya Gone Girl” och sen visat sig varit något annat. Och ärligt talat, greppet med opålitliga berättare börjar kännas lite förlegat. Och precis då slår Caroline Eriksson till med sin makalöst spännande roman De försvunna!

Det var faktiskt Bokomaten som fick mig att verkligen läsa. Jag hade köpt in den till jobbet och visste att den fått en positiv annotation av Bibliotekstjänst. Men det finns ju så mycket jag vill läsa hela tiden. Men när jag ser att Bokomaten ger De försvunna fem stjärnor (av fem möjliga) på Goodreads måste jag ju förstås läsa!

Greta, Alex och Alex dotter Smilla har åkt på stugsemester i slutet av sommaren för att få vara ifred från alla andra sommargäster. En dag ror de ut till en ö. Greta bestämmer sig för att stanna kvar i båten medan Alex och Smilla utforskar ön. Men Greta somnar till och när hon vaknar börjar det skymma och hon blir lite orolig över att Alex och Smilla inte har återvänt än. Ännu mer orolig blir hon när hon söker igenom ön och inte hittar ett spår av dem. Dessutom känner hon sig olustig på ön, nästan som om någon iakttar henne. Greta återvänder till stugan och där är allt exakt som de lämnade det i morse. Hon hittar sin telefon, nedbäddad i sängen och tycker att det är märkligt. Är det Alex som har lagt den på det viset, men i så fall, varför skulle han göra så? Hon försöker flera gånger nå honom, men kommer bara till en röstbrevlåda. Ju mer vi läser om Greta, desto mer förvirrad verkar hon. Hur står det till med hennes verklighetsuppfattning egentligen? Finns egentligen Alex och Smilla ens? Vad är vanföreställningar och vad är verklighet?

Frågorna hopar sig verkligen och jag vacklar i min uppfattning om Greta hela tiden. Vad är det som pågår egentligen? Det är förstås fullkomligt omöjligt att sluta att läsa. Jag måste ju få svar! Caroline Eriksson skriver med ett ordentligt driv och överraskar mig flera gånger om. Det är en tight berättad historia och mycket som ryms på knappt 250 sidor. Jag ä l s k a r det!

Författare: Caroline Eriksson
Titel: De försvunna
Förlag: Forum

 
6 kommentarer

Publicerat av på 9 november, 2015 i Böcker, Psykisk ohälsa, Spänning

 

6 svar till “Vad pågår egentligen?

  1. Monika

    10 november, 2015 at 08:46

    Jag älskade ju hennes Djävulen hjälpte mig och jag har absolut tänkt att jag ska läsa hennes andra böcker också 🙂

     
    • Fru E

      10 november, 2015 at 14:33

      Jag blev definitivt nyfiken på att läsa mer av henne! Du MÅSTE läsa denna!

       
  2. Bokomaten

    12 november, 2015 at 10:38

    Ja, men eller hur! Jag håller helt med! Det där att man börjar ana hur det ligger till (tror man) och då BANG så visade sig allt vara en illusion. Och igen och igen. Så många lager och bottnar. Så himla bra skrivet! Annars är jag också rätt trött på alla ”nya Gillian Flynn”. Kan folk inte bara vara sig själva?

     
  3. Caroline Eriksson

    27 november, 2015 at 17:11

    Hur kul var det inte att trilla in på den här sidan och hitta så makalöst fina ord? Tack för att du läste och jätteroligt att du tyckte om De Försvunna. Allt gott och trevlig helg

     
    • Fru E

      5 december, 2015 at 17:42

      Och hur kul var det inte att du lämnade en kommentar?! Tack! Du får också ha en fin helg. Skriv på! 😉

       

Kommentera

