RSS

Vinnarna!

23 Nov

Vad är väl en bal på slottet? Ja, jag kände mig allt lite som Askungen när jag stod och lagade middag ikväll med livesändningen av årets Augustprisgala på paddan! Och jag gillar verkligen att lyssna till alla som presenterar ”sin bok”! Det är så fina formuleringar och jag blir nyfiken på varenda bok. Som tur var fick jag plötsligt sällskap av sonen W som gjorde salladen och frågade vilka av böckerna som jag hade läst. Jag har bara läst en enda, sa jag, men är strax klar med den som vann.

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri tog ganska väntat hem priset i kategorin Årets svenska skönlitterära bok. Alltså, på ett intellektuellt plan kan jag absolut se hantverkets skicklighet, hur Jonas Hassen Khemiri leker med orden och trollbinder med vacker prosa. Men rent känslomässigt så har jag svårt att bli engagerad. De ständiga bytena mellan olika berättarjag förvillar mig. Jag blir frustrerad och får svårt att följa med. Att han dessutom väljer att flytta tidsperspektiven gör det hela än krångligare för mig. Det är, trots språkets klarhet, ingen lättillgänglig berättelse. Det är en kärleksberättelse där olika kärlekar ryms. Kärleken till livet, till en älskad dement mormor, till en bästa vän och till en kärlekspartner. Men också en berättelse om utsatthet och livets hårdare sidor.

”Om jag ångrar något? Det är klart jag ångrar saker. Det gör alla. Den som inte ångrar något ljuger. Alla går runt med känslor av förlust och skam. Det är helt normalt.”

En författare söker på svar på varför Samuel dog genom att intervjua personer i hans närhet. De ger alla olika synvinklar på både Samuel och varandra. Alla minns de olika. Vandad och Samuel vars första möte nästan var som kärlek vid första ögonkastet, i alla fall från Vandads håll. Pantern som levde konstnärsliv i Berlin och hela tiden räknades, trots att de tre vännerna inte längre sågs så ofta. Laide och Samuel som en gång älskade varandra, men inte klarade av att vara lyckliga tillsammans.

Jag tar med mig vissa partier och faktiskt så griper de sista hundra sidorna tag i mig på riktigt. Men det är så dags då. Jag ger den 3/5 på Goodreads och det känns rättvist.

Årets svenska fackbok blev Karin Boijs bok Min europeiska familj – de senaste 54 000 åren. Extra roligt är ju att jag hörde henne berätta om den på Bokens Dag för en månad sen. Vinnaren i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok gick till Jessica Schiefhauers bok När hundarna kommer. För att läsa samtliga motiveringar, kan du klicka här.

Författare: Jonas Hassen Khemiri
Titel: Allt jag inte minns
Förlag: Albert Bonnier

 
 

Kommentera

