RSS

Boken du inte vill läsa

24 Nov

disclaimer2-188x300Tänk dig att du levt i tjugo år med en fruktansvärd hemlighet, övertygad om att ingen någonsin kommer att få veta. Och så plötsligt en dag ligger en alldeles ny bok på ditt nattduksbord. En bok du inte kan minnas att du köpt eller ens sett tidigare. Och så börjar du läsa… och inser att boken handlar om dig och din livslögn.

Detta händer Catherine, huvudpersonen i Renée Knights thriller Disclaimer, som det liksom skrek Fru E om så högt att jag 1. såg till att köpa in den till mitt bibliotek 2. ställde mig först i kö och 3. började läsa direkt när den kom. Och jag dras snabbt in i Catherines ångest över den livslögn som hon är på väg att tvingas konfrontera. Hennes sömnlöshet är välbekant och jag lider med henne. Dessutom, tanken att någon varit inne i ens hem och så uppenbarligen vill henne illa är skrämmande. Hennes make ger ingen vidare stöttning och hennes son är hopplös på så många plan. Hennes liv är i sönderfall om hon inte gör något, fort.

Tyvärr håller inte Disclaimer hela vägen. Utan att säga för mycket så måste jag ändå nämna den totala psykologiska vändningen som sker med en av huvudpersonerna. Jag köper det inte. Men fram tills dess är det riktigt bra, oväntat och spännande, nästan som en film. Och själva storyn känns fräsch, inte som något jag läst tidigare. Då är det synd med ett snöpligt slut.

Författare: Renée Knight
Titel: Disclaimer
Förlag: Etta förlag

 
4 kommentarer

Publicerat av på 24 november, 2015 i Böcker, Spänning

 

4 svar till “Boken du inte vill läsa

  1. Monika

    24 november, 2015 at 08:39

    Egentligen vill jag inte ha fler boktips just nu, men jag tror jag måste läsa den här. Trots det snöpliga slutet 😉

     
  2. Eva Karlsson

    4 december, 2015 at 17:33

    Åh, jag svalde allt och tyckte om det. 🙂 Jag lyssnade på den som ljudbok och vartannat kapitel hade en manlig skådespelarröst, vartannat en kvinnlig. I vanliga fall föredrar jag att läsa men de var så bra att det gav en extra krydda åt berättelsen.

     
    • Fru E

      5 december, 2015 at 17:41

      Härligt! 🙂

       

Kommentera

