RSS

Äventyr till havs

05 Dec

ishavspiraterNej, Frida Nilsson vann aldrig Augustpriset för Ishavspirater och nu när jag har läst boken så är jag inte längre lika besviken. För även om Ishavspirater bjuder på ett hisnande äventyr och en modig tjej i huvudrollen, så når den inte upp till samma klass som Hedvig-böckerna, som Frida Nilsson också har skrivit. Jag saknar humorn och tokerierna som Frida Nilsson brukar vara så mästerlig på.

Siri är en tjej som gör det där ingen vuxen har vågat göra tidigare: hon bestämmer sig för att söka upp den fruktade piraten Vithuvud. Var han håller till vet ingen, men hans namn är vida känt för de hemska illdåd han begått. Det sägs att han rövar bort barn för att de ska arbeta i hans diamantgruvor och göra honom ännu rikare. Nu har han tagit Siris lillasyster och det är Siris fel. Så det är Siri som måste se till att lillasyster kommer hem igen. Trots att det är jättefarligt.

Det brukas sägas att verkligt mod är att göra något man är rädd för. Det gör Siri och det är därför hon är så modig. Ishavspirater är både spännande och lite otäck. Även om det inte är Hedvig-standard på den, så gillar jag den. Jag tror inte att Frida Nilsson kan skriva dåligt, men hon kan skriva olika bra berättelser. Jag önskar att jag hade någon att läsa den högt för, men mina egna barn är lite för stora. Eller snarare, de är inte tillräckligt stora för att förstå att en kapitelbok kan roa i alla åldrar!

Författare: Frida Nilsson
Titel: Ishavspirater
Förlag: Natur & Kultur

 

 
 

Kommentera

