RSS

Jag klarade utmaningen!

01 Jan

På Goodreads la jag upp 2015 års läsutmaning: att forman_jag_var_har_omslag_inb_0läsa 100 böcker under året! Igår, på årets sista dag, läste jag ut min 100:e bok för i år, fina Jag var här av Gayle Forman!

Författaren Gayle Forman fick inspiration till boken när hon för några år sedan skrev en artikel om självmord bland unga kvinnor. Då träffade hon anhöriga och vänner till bland annat Suzy Gonzales, som begått självmord några år tidigare. Suzy Gonzales var liksom Meg Garcia i Jag var här en intelligent och kreativ 19-åring som kanske var den sista hennes omgivning hade trott skulle ta sitt eget liv. Ingen såg några som helst tecken på att allt inte var som det skulle och självmordet kom som en stor chock för alla. I Jag var här försöker bästa vännen Cody ta reda på hur det kom sig att hon inte visste någonting om hur dåligt Meg egentligen mådde. De två kallades för Puppan i det lilla samhället i delstaten Washington där de växte upp tillsammans, just för att de två var som en enda enhet som alltid höll ihop. Men vänskapen förändrades när Meg kom in vid ett universitet i Seattle och Cody blev kvar. I sina försök att kartlägga Megs sista tid i livet upptäcker Cody långsamt saker om sin bästa vän som hon inte hade en susning om. I en krypterad fil på Megs dator hittar hon inlägg på en självmordssajt på nätet där Meg var aktiv tiden innan hon dog. Dessutom träffar Cody gitarristen Ben McAllister som krossade Megs hjärta, killen med de onaturligt blå ögonen…

Jag tyckte verkligen om den här berättelsen! Det finns en finstämd sorgsenhet som vilar över texten. Jag känner Codys skuldkänslor över att inte ha funnits till för sin vän och chocken över att upptäcka att hon inte visste allt om henne. Jag får en känsla av att Meg alltid har varit den som haft ett litet övertag i deras vänskap, inte minst för att hon kom från en ”riktig familj” och inte hade det lika torftigt som Cody, vars mamma nog egentligen helst inte hade haft någon unge, tror hon. Dessutom var det ju Meg som faktiskt kom iväg och var redo att förverkliga sina drömmar, medan Cody stannade kvar och läste en förberedelseutbildning till college och städade hos andra människor. Ändå är det ju Cody som visar sig vara den tuffaste av dem, hon som klarar livet. Jag gillar också att det ryms lite romantik mitt i allt elände och jag blir alldeles varm av att läsa om Megs tioåriga lillebror Scottie.

Men det var på håret att jag hann 100 böcker! De sista veckorna har jag virkat vantar som en tok och inte riktigt haft det vanliga läsflytet. Årets 99:e roman var Olive Kitteridge av Elizabeth Strout och även om jag tyckte om den så var det en berättelse som behövde lite mer tålamod och tog lite tid att läsa, så det bromsade upp lite grann.

Stärkt av framgången och lite stursk funderar jag på om jag ska satsa på 103 böcker i år eller om det är att ta mig vatten över huvudet…? Men så är jag ju nyfiken på dig som läser här. Har du någon läsutmaning för 2016? Lämna gärna en kommentar.

Författare: Gayle Forman
Titel: Jag var här
Förlag: Modernista

 

 

6 svar till “Jag klarade utmaningen!

  1. bokomaten

    1 januari, 2016 at 14:21

    Vet inre om jag läsutmanar mig 2016 men klarade inte mina uppsatta 150 förra året. Blev ett katastrofslut på året men nästan ingen hel bok i december. Men ca 130 blev det, något osäker.

     
    • Fru E

      1 januari, 2016 at 15:52

      Hej Bokomaten 🙂 Åh, att läsa 130 böcker ändå, även om du inte nådde ända fram! Det tycker jag är jättemånga!

       
  2. Lena

    1 januari, 2016 at 17:48

    Bra jobbat.

     
    • Fru E

      3 januari, 2016 at 20:05

      Tack, Lena. Jag blev lite sturskt och satte årets mål till 103 böcker…

       
  3. Monika

    2 januari, 2016 at 09:37

    Jag lyckades för första gången, i vuxen ålder, med konststycket att läsa 100 böcker. Det tror jag inte att jag någonsin kommer att göra igen, i alla fall så kommer jag aldrig att ha det som mål.

     
    • Fru E

      3 januari, 2016 at 20:06

      Egentligen är ju inte antalet superviktigt, men ju fler lästa böcker desto fler berättelser har jag fått. 🙂 Jag har sällan kommit upp i just 100 böcker heller.

       

Kommentera

