RSS

Knark: en svensk historia

02 Jan

unnamed-200x279Knark: en svensk historia av Magnus Linton var också en av 2015-års Augustprisnominerade böcker. Jag ville läsa den för att jag kände att den kunde utmana mig på ett intellektuellt plan. Jag är verkligen en smått rabiat knarkmotståndare. Avskyr allt vad droger heter och det allra värsta tänkbara vore att någon i min närhet fastnade i knarkträsket. När jag fick höras talas om denna bok så väcktes min nyfikenhet: Stämde det verkligen att Magnus Linton skulle utmana den svenska narkotikapolitikens hållning med nolltolerans? Hur kunde han göra detta, på vilka premisser? Borde man lätta på den stränga narkotikapolitiken?

Och utmanad blev jag! Boken tar sin utgångspunkt i startskottet på Sveriges, i ett internationellt sammanhang, mycket restriktiva narkotikapolitik då riksdagen 1978 fastslog att knark är främmande för svensk kultur och siktet ställdes in på att skapa ett samhälle helt fritt från narkotika. Men trots detta finns det idag fler antal grava missbrukare än någonsin och dödsantalet bland missbrukare ligger unikt högt internationellt sett. Hur kan det komma sig?

Magnus Linton har gjort ett gediget bakgrundsarbete där han gått igenom otaliga politiska dokument för att förklara den svenska hållningen. Författaren driver tydligt sin tes om att visionen om det narkotika fria samhället har orsakat en massa onödigt lidande bland missbrukare och deras närstående. Ett lidande som hade kunnat bli avsevärt mindre om man erbjudit missbrukare narkotika för medicinskt bruk, i stället för att satsa på behandling för att få dem att sluta med droger helt. Magnus Linton liknar drogberoendet vid en sjukdom och att sjukvården borde acceptera att en del människor sitter fast i ett livslångt missbruk som inte går att bryta och att för att de ska få ett drägligt liv är substitutionsläkemedel som Subutex en nödvändighet.

Det är förstås ett kontroversiellt budskap på många sätt, tanken att staten skulle gå in och subventionera knark, men Magnus Linton visar på ett ganska övertygande sätt att detta är det enda sättet att minska lidandet och dödligheten bland narkomaner. Bitvis blir framställningen lite väl dogmatisk kanske och lite väl akademisk och torr. Bitarna med berättelser ur verkligheten är både sorgliga och hoppfulla. Där sticker berättelsen om mannen i Vaggeryd som självmedicinerade marijuana ut lite och ger lite perspektiv. Det är mycket lättare att se vitsen med en mer tillåtande narkotikapolitik om (miss)brukaren är en välartad familjefar.

Det här är läsning som lär mig mycket och ger mig nya perspektiv, även om den inte river riktigt alla mina murar!

Författare: Magnus Linton
Titel: Knark: en svensk historia
Förlag: Atlas

 

Kommentera

