RSS

Finskt familjedrama

25 Jan

därvägarnaDet är inte ofta jag stöter på finländska författare i min läsning, men direkt när jag läste om Tommi Kinnunens debutroman Där vägarna möts kände jag att det här var måste-läsning!

År 1895 kommer barnmorskan Maria till byn. I byn ser man med skepsis på den utbildade barnmorskan och föredrar jordemödrarna. Det är bara vid svåra förlossningar med fara för moderns eller det nyfödda barnets liv, som Maria tillkallas. Hon föder en utomäktenskaplig dotter, köper sig ett eget litet torp som hon så småningom bygger ut.

Marias dotter Lahja drömmer om ett annat liv. Hon vill bli fotograf och träffar Onni som blir far till hennes barn. Men Onni går in i kriget och förändras. Lahja har egentligen inget att klaga på, han är en god far och super inte. Ändå är det som om han inte riktigt ser henne.

Kaarina är gift med Lahjas son Johannes. De delar det stora huset med svärmor Lahja, som är bitsk och har åsikter om allt. Det är Kaarinas som upptäcker lådan på vinden som ska avslöja den stora familjehemligheten.

Vi får också se händelserna genom Onnis ögon och berättelsen slutar 1996. Då ser världen väldigt mycket annorlunda ut än den gjorde 1895. Jag tycker det är väldigt intressant att följa dessa tre generationers kvinnor genom drygt 100 år. Min favorit är Lahja, som jag tycker är mest intressant, samtidigt som hon är den som är mest svår att komma inpå och förstå. Men så tycker jag faktiskt att det blir lite hattigt med de snabba nedslagen. Jag hade hellre sett att författaren gjort färre nedslag i historien och dröjt sig kvar lite längre än 5-6 sidor som det blir ibland. Jag har lite svårt att sjunka in i berättelsen med alla ovälkomna avbrott. Där vägarna möts är fint berättad, men tyvärr lite svårtillgänglig på grund av formen.

Författare: Tommi Kinnunen
Titel: Där vägarna möts
Förlag: Norstedts

 
3 kommentarer

Publicerat av på 25 januari, 2016 i Böcker, Debutant, Historisk roman, Släkthistoria

 

3 svar till “Finskt familjedrama

  1. bloggbohemen

    30 januari, 2016 at 07:21

    Lahja fångade mig också. Ett intressant kvinnoporträtt och en karaktär att fundera kring. Jag var mer förtjust i bokens upplägg med de korta ögonblicksbilderna än vad du är. Tyckte de fungerade riktigt bra och sa så mycket om livet och samhället, kortheten till trots.

     
  2. Anna

    2 februari, 2016 at 08:00

    Det här är en bok som jag verkligen tänker läsa. Har läst mycket gott pm den. Sen är det kul att upptäcka nya författare också!.

     
  3. Hanneles bibliotek

    12 mars, 2016 at 21:30

    blir nyfiken

     

Kommentera

